Satellite
Show on map
  • Day 1

    Riga in de regen

    August 30, 2016 in Latvia ⋅ ☁️ 16 °C

    Nog nooit zo weinig volk gezien op zaventem. En ook nog nooit zo weinig op de vlieger, een stuk of 30 man denk ik. Het was wel een zeer klein vliegertje met twee propellors en ik zou mij niet in de breedte kunnen leggen.

    In Riga is het ook rustig, waarschijnlijk door de regen, maar er is evenveel volk zoals bijvoorbeeld in Aalst op nen dinsdag. Hoewel ze duidelijk op meer volk voorzien zijn. Ik heb op de luchthaven per ongeluk een busticket gekocht van nen bus die alle stops aandeed in plaats van de rechtstreekse, maar hij stopte op een straat van het hotel dus ik kan niet klagen.
    

Omdat ik uitgehongerd was ben ik direct in het restaurant van het hotel gaan eten, ik was de enigste daar, en het was gewoon lekker en goedkoop. 13€ inclusief een halve liter locaal zwart bier. Later op de avond ben ik nog eens gaan eten, en ik moet zeggen dat de keuken op het eerste zicht zoals duitsland is, maar geen overdadige porties en wat russische invloeden zoals die stroganoff saus. Calorieën genoeg om een siberische winter te overleven.


    Eerst ben ik de centrale markt gaan bezoeken, die volgens sommige gidsen de grootste is in europa. Ik dacht op het eerste zicht dat dit overdreven was, maar toen ik de hallen buiten kwam zag ik dat die markt bleef doorgaan. Voornamelijk groenten, vlees en vis, en ik was vrijwel de enige tourist in die vervallen sovjet-style gebouwen. In het oude centrum aan de andere kant is er een trendy shopping centrum voor de touristen met al de bekende merken, maar bijlange niet zo interresant.


    De rest van de dag heb ik in het oude centrum rondgeslenterd, en mijn eerste indruk is dat dit een party stad is. Meer rock bars dan ik normaal zie, zeer veel restaurants en een hoop irish pubs natuurlijk ook. In de avond kwamen er wat meer touristen buiten, het regende niet meer, maar nog altijd zeer weinig. Het is een mini versie van Praag durf ik zeggen. Ook viel het op dat er vrijwel geen auto's rijden in het centrum, wat zeer aangenaam is.


    Ik ga morgen misschien eens wat meer in de buitenwijken rondkijken, het contrast tussen de oude stad en de wijken rond de centrale markt was nogal groot. Het is alsof ik in een decor rondloop.
    Read more