Penang hills

November 2, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Vroeg opgestaan vandaag, een beetje te vroeg eigenlijk want rond 8u is er nog niet veel open. Taxi's reden er gelukkig wel al, en ik heb er ene genomen in plaats van uit te pluizen hoe het bussysteem werkt. Het was 7€ voor die taxi om mij te voeren naar de kek lok si tempel die een goed eind uit het centrum ligt. Vroeg opstaan helpt niet tegen de warmte, het was al snikheet. De tempel is prachtig, zeer groot, en ik was vrijwel de enige toerist op dat uur. Het is een van de grootste boeddhistische tempels van zuidoost Azië en ze bouwen nog altijd bij. De stijl is chinees, dus veel pracht en praal en overal souvenirwinkeltjes want bij chinezen draait alles om commerce. De tempel was wel gratis inkom, enkel om de pagode te beklimmen moest ge 40 cent betalen.

Naeen uur in de tempel rondgelopen te hebben ben ik te voet naar de kabelbaan gelopen die daar niet ver van lag, om naar de top van de heuvel te gaan, zo'n 830m. Het uitzicht is daar mooi, maar wat mistig. Eerst moest ik iets eten en ik merkte dat daar een chic restaurant was waar enkel touristen naartoe gingen vanwege de prijs. Ik dus ook en het was rond de 16€ voor het lunch menu, waarvan 5€ alleen al voor een pint. Behalve het bier dus niet zo duur voor drie gangen, maar in de straat eet je gemakkelijk voor max 3€. Na het eten heb ik een aantal uur de vele wandelroutes geprobeerd door de getemde jungle op die heuvels, en dat was zeer aangenaam gezien het een fractie koeler was, maar het zweer stroomde toch in rivieren van mij. De wandelpaden waren mooi aangelegd, en af en toe zag ik een aapje of zeer mooie vlinder, maar wat ik vrijwel niet zag waren andere touristen. Langs de asfalt wegen passeerden wel continue chinezen in golfkarretjes.

Na het wandelen verplicht nog eens in een bar gezeten om nog wat te drinken want ik had al meer dan twee liter gedronken en moest nog altijd niet naar wc, allemaal uitgezweet. Alle hotels hier geven gelukkig elke dag gratis pullekes water. Na het wandelen had ik weer wat last van mijn rug, dus was het tijd om de kabelbaan naar beneden te nemen en dan taxi naar hotel om daar wat op het dakterras te chillen. Tijdens dat chillen wat recherch gedaan naar de beste restaurants en zo deze avond de straten ontdekt die vol staan met bars en restaurants, met airco. Het eerste restaurant gaf wel wat te kleine porties, dus ik heb er twee moeten doen, met wat rondkijken tussendoor. Dit heeft als voordeel dat ik eens niet te vroeg in bed ga liggen en wat later ga opstaan.