Malaysia

October - November 2017
A 15-day adventure by Dieter Read more

Vlucht

October 26, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 22 °C

De vlucht van Brussel naar Dubai vertrok met drie uur vertraging door een defect, en daardoor heb ik mijn verbinding gemist. Momenteel zit ik voor de komende zes uur nog vast in de luchthaven van Dubai, doodmoe natuurlijk. Wat geld afgehaald om toch een koffie te kunnen kopen, maar de uren gaan traag.Read more

Aankomst Kuala Lumpur

October 26, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Na zo'n acht uur in de luchthaven van Dubai gezeten te hebben en dan nog eens zeven uur op de vlieger ben ik eindelijk in Kuala Lumpur aangekomen. Zowel de luchthaven van Dubai als KL zijn enorm groot en hebben een interne trein om tussen de terminals te verplaatsen. Paspoort controle verliep vlot, bagage was er rap en geld afhalen is ook geen probleem.

De luchthaven is wel ver van centrum en ik heb twee treinen nodig om tot aan mijn hotel te geraken. Uiteindelijk wel maar 1 trein genomen en dan een taxi want het centraal station zag er maar doods uit om middernacht. Veel ga ik niet meer doen vandaag want ik ben uitgeput.

Kuala Lumpur verkennen

October 27, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

Ik dacht dat ik ruim op tijd ging wakker komen voor het ontbijt, maar dat was buiten het tijdsverschil gerekend. Rond 9:30 rap uit bed gerold en nog doodmoe naar het ontbijt gelopen. Ze hadden eer zeer ruime selectie van de wereld, ik heb iets indisch, libanees, deens en nog andere rare dingen zitten proeven, het ene al wat beter dan het andere. Door mijn vermoeidheid ga ik het er een rustig dagje van maken.

Rustig door het centrum wandelen was mijn doel en. Dat is grotendeels gelukt, maar ik heb wel rap een paraplu moeten kopen want het heeft toch wel vier uur geregend. Gezien de regen ben ik eerst naar central market geweest, een overdekte markt met souvenirwinkeltjes en een zeer goed thais restaurant. Daarna Chinatown binnen gewandeld en langs een paar tempels gepasseerd, maar gezienhetnog altijd regende ben ik het museum voor islamitische kunst binnengewandeld. Dat was niet veel soeps, maar wel droog. De nationale moskee was tegen dan ook open voor bezoekers, en ook niet moslims mogen eens binnen gluren. Het duurdewat tot ik door had hoe het trein netwerk in elkaar zit, maar ik denk dat iknu geen fouten meer ga maken zoals op de terugweg naar het hotel.
    Ik moest na het bezoekje aan die moskee toch wel eens wat rusten, en besloot wat in het hotel te gaan liggen en daarna naar de petronas torens te gaan om ze te zien inhet donker en wat te eten.

Tegen dat ik aan die torens was, was het al zeven uur en ik ben in dat park blijven plakken tot na acht omdat er een fonteinshow was. Uiteindelijk was ik dan zo moe dat ik besloot om in het hotel te eten en dan in bed te kruipen. Morgen denk ik wat meer te rusten in de namiddag als het regent zodat ik savonds wat actiever kan zijn. De hitte valt uiteindelijk wel mee, het is boven de 30 graden en zeer vochtig, maar om een of andere reden niet zo drukkend, waarschijnlijk omdat het bewolkt is.

KL in de zon

October 28, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Erin geslaagd om wat vroeger op te staan vandaag, om te kunnen genieten van de zon, en rond 9u was ik al op weg naar de batu caves, een hindoe tempel in een grot op een half uurtje met de trein van het hotel. De ligging van mijn hotel is ideaal, het heeft zowel trein als metro aan de deur, waarschijnlijk omdat het bovenop een shoppingcenter gebouwd is.

De grotten waren mooi, ondanks de werken, en zaten vol apen, vleermuizen en wat touristen. De trappen waren een zware beproeving in de hitte, ik moest af en toe stoppen om uit te blazen. Ik heb geprobeerd om er niet te lang te blijven wegens mijn druk schema, maar het was toch al middag toen ik terug was, en ik ben dan maar direct op zoek gegaan naar eten. Mijn keuze om te eten was in kampung baru, wat nog een beetje het Kuala Lumpur van voor de wolkenkrabbers is en bekend staat voor zijn street food. Ik ben het stalletje met het meeste volk binnengegaan en heb wat gesukkeld om erachter te komen hoe ik eten kon bestellen, maar het is uiteindelijk gelukt. Het was een soort van buffet waar ze je een bord met een schep rijst geven en dan moest je zelf aanvullen uit de verschillende plateaus. Er zat niets tussen dat ik kende, dus ik heb de zaken genomen waar geen vissekoppen in zaten en niet te pikant uitzag. Het viel best mee maar ik moest effe terugdenken aan een bepaald afrikaans trouwfeest. Ook was ik de enige tourist.

Er was nog geen spoor van onweer te bespeuren, dus besloot ik de radiotoren te bezoeken en het ecopark ernaast. Het was niet goedkoop om daar naar de top te gaan,maar het uitzicht op 300 meter is wel de moeite. Wel was het lang aanschuiven. Het eco park is een stukje jungle met mooie wandelpaden, maar ik was te moe om er lang van te genieten en ben terug naar hotel gegaan om wat plat te liggen. Na wat liggen besloot ik dat eten en wat rondwandelen het enige is wat ik nog ging doen. Ik koos voor de regio van Chinatown gezien ik daar gisteren te rap doorgelopen heb vanwege de regen, maar het duurde wat tot ik een restaurant vond dat mij aanstond. Het was een restaurantketen die bekend stond om zijn peri peri chicken en gelukkig mocht je zelf kiezen hoe pikant het is. Om af te sluiten nog een klein wandelingetje naar een mooi verlichte moskee, en dan naar de bar van het hotel waar ik dit zit te typen.

Laatste dag KL

October 29, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Ik was nog doodmoe toen ik opstond vanochtend, maar ze voorspelden onweer tegen de middag en ik wilde eerst een tempel bezoeken. Dus met slaapoogjes rap ontbeten en naar de trein gelopen. Mijn plan was om naar centraal station te gaan met de trein en dan te voet verder, maar gezien mijn benen wat stijf waren besloot ik een taxi te nemen, wat de verstandigste beslissing van de dag was, want de tempel natuurlijk bovenop een heuvel.

De tempel is het mooiste dat ik tot nu toe gezien heb deze reis. Ik durfde eerst geen foto's nemen gezien ik de enige was die daar met een fototoestel rondliep en de rest wierook aan het branden was en een monnik met een lezing of zoiets bezig was, maar de eerste kandidaat om uit te hangen in mijn living is gemaakt. De terugweg heb ik te voet moeten doen, want er waren geen taxi's of ander vervoer en ik was weer behoorlijk bezweet. De weersvoorspelling was verkeerd, stralende zon met gelukkig wat wolkjes.

Mijn volgende doel was een busticket kopen voor morgen, om zeker te zijn dat ze niet uitverkocht gingen zijn. Jammer genoeg was het zondag en moest ik drie kwartier op mijn trein wachten naar de bus terminal die toch wel meer dan een half uur uit het centrum lag. Ik moest mij niet ongerust maken, dit is niet Peru, het ticket was gekocht in vijf minuten door een bediende die vloeiend engels sprak. Uiteindelijk was ik toch drie uur van mijn dag kwijt hierdoor, maar heb mij er al bij neergelegd dat ik niet alles kan zien.

Mijn laatste halte was een van de grootste shoppingcenters ter wereld, dat omgeven was door nog andere schopping centers. Het was er zwaar over, nog nooit zoveel kleerwinkels gezien. Mijn doel was echter de gourmet afdeling, en rond 16:30 zat ik al worst te eten, voornamelijk omdat mijn rug pijn deed van het lange rechtstaan. Toen ik weg ging richting Petronas torens merkte ik nog iets zotters op: het shoppingcenter was met een overdekte wandelbrug verbonden aan dat van de torens, een aantal straten verder. Wel handig als het regent. Ik passeerde toevallig het aquarium en besloot eens te gaan kijken, om toch nog iets anders gezien te hebben dan winkels. Het waren mooie visjes en toen ik daar buiten kwam waren de worsten verteerd en was het tijd voor echt avondeten in een traditioneel maleisies restaurant. Nu nog uitzoeken hoe laat ik mijn trein moet pakken morgen en dan naar bed.

Busdag

October 30, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag bestond voornamelijk uit transport. Rond 10:15 vertrokken van de bus terminal richting de cameron highlands om daar pas rond 14:30 toe te komen. De rit duurde zo lang omdat het laatste stuk tussen de bergen door was, die bedekt zijn met jungle. Maar ik vond het niet erg om eens een rustdagje te hebben. De temperatuur zakte naar 22 graden en af en toe wat regen. Het dorp waar ik verblijf bestaat voornamelijk uit hotels en restaurants, maar ik heb de indruk dat er weinig touristen zijn op dit moment. Buiten wat restaurants uit proberen doe ik niet veel meer vandaag.

Een beetje teveel gegeten, mijn maag is een ballon, en ik had nogthans kleine porties besteld bij den chinees. Ik vroeg eerst een medium portie, maar de ober moest lachen en zei dat ik best klein neem. Op mijn wandeling door het centrum heb ik welgeteld twee andere blanke touristen gezien, ik val hier zwaar op. Nu tijd voor een boekje.

Cameron highlands tour

October 31, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 17 °C

Voor vandaag had ik een georganiseerde tour geboekt door de streek, want dat is de enige manier om alles in een dag gezien te krijgen in deze streek. Ik werd opgepikt in een 4x4 die zijn beste jaren ergens in de jaren 80 had, de gordels en achteruitkijkspiegel waren al lang verdwenen. Het voornaamste dat ik wilde bezoeken was in de voormiddag gepland: de thee plantage. De streek zelf met de theevelden was prachtig om te zien en de fabriek zelf was ook interessant. Mijn bagage is ook een stuk zwaarder geworden door al die thee die ik gekocht heb. Ook nog in de voormiddag stond een kleine wandeling in het mossy forest gepland, op ongeveer 2000m hoogte. Het is het derde oudste bos ter wereld en staat bekend voor de met mos bedekte bomen. Het is er ook altijd vochtig en fris. Daar was ook goed te merken dar ze de streek meer touristisch willen uitbaten want ze waren begonnen om een parking, wc's en winkeltjes aan't bouwen, het enige wat er nu staat is een plakaat aan de ingang.

De namiddag was wat minder interessant met bezoeken aan een aardbeikwekerij, bijen, cactussen, vlinders en een lokaal marktje. Tussendoor ook nog een mini museum over de streek en om af te sluiten de tempel aan mijn hotel. Alle zaken die we bezochten kunnen duidelijk veel meer touristen aan dan er nu zijn, maar blijkbaar is het morgen hier officieel regenseizoen. Vandaag wel de hele dag wolken met wat zon gehad zonder regen.

Savonds heb ik eens gezondigd en bij nen KFC gaan eten, gezien ik voor middag al een berg rijst binnen had, met lekkere championsoep, en ik niet nog eens rijst wilde.

Bus naar Penang

November 1, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Mijn dag begon vroeg met wat gesukkel, ik wilde goed op tijd aan het busstation staan om zeker een ticket te hebben naar Penang, en had dus gevraagd om rond 7u uit te checken en een taxi te hebben. Maar er was niemand te zien en geen taxi, wel ging er gelukkig een telefoonnummer uit en al met al ben ik nog op tijd bij de bus geraakt. Jammer genoeg moest de buschauffeur zo nodig een andere auto rammen, waardoor ik met een uur vertraging aankwam op het hotel, rond 14u.

Ik had nog niets gegeten die dag, dus dat was mijn eerste doel. Het centrum in getrokken en het duurde nog zeker een uur tot ik eten had want ik werd continu afgeleid door de mooie tempels die ik op mijn weg tegen kwam. De stad staat er vol van en van alle soorten godsdiensten. Wat ook onmiddellijk opviel was de hitte, het is terug boven de 30 graden en stalende zon. Ik heb de namiddag gevuld met het verkennen van de stad met af en toe wat stoppen om een thee te drinken in een plaats met airco.

Penang hills

November 2, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Vroeg opgestaan vandaag, een beetje te vroeg eigenlijk want rond 8u is er nog niet veel open. Taxi's reden er gelukkig wel al, en ik heb er ene genomen in plaats van uit te pluizen hoe het bussysteem werkt. Het was 7€ voor die taxi om mij te voeren naar de kek lok si tempel die een goed eind uit het centrum ligt. Vroeg opstaan helpt niet tegen de warmte, het was al snikheet. De tempel is prachtig, zeer groot, en ik was vrijwel de enige toerist op dat uur. Het is een van de grootste boeddhistische tempels van zuidoost Azië en ze bouwen nog altijd bij. De stijl is chinees, dus veel pracht en praal en overal souvenirwinkeltjes want bij chinezen draait alles om commerce. De tempel was wel gratis inkom, enkel om de pagode te beklimmen moest ge 40 cent betalen.

Naeen uur in de tempel rondgelopen te hebben ben ik te voet naar de kabelbaan gelopen die daar niet ver van lag, om naar de top van de heuvel te gaan, zo'n 830m. Het uitzicht is daar mooi, maar wat mistig. Eerst moest ik iets eten en ik merkte dat daar een chic restaurant was waar enkel touristen naartoe gingen vanwege de prijs. Ik dus ook en het was rond de 16€ voor het lunch menu, waarvan 5€ alleen al voor een pint. Behalve het bier dus niet zo duur voor drie gangen, maar in de straat eet je gemakkelijk voor max 3€. Na het eten heb ik een aantal uur de vele wandelroutes geprobeerd door de getemde jungle op die heuvels, en dat was zeer aangenaam gezien het een fractie koeler was, maar het zweer stroomde toch in rivieren van mij. De wandelpaden waren mooi aangelegd, en af en toe zag ik een aapje of zeer mooie vlinder, maar wat ik vrijwel niet zag waren andere touristen. Langs de asfalt wegen passeerden wel continue chinezen in golfkarretjes.

Na het wandelen verplicht nog eens in een bar gezeten om nog wat te drinken want ik had al meer dan twee liter gedronken en moest nog altijd niet naar wc, allemaal uitgezweet. Alle hotels hier geven gelukkig elke dag gratis pullekes water. Na het wandelen had ik weer wat last van mijn rug, dus was het tijd om de kabelbaan naar beneden te nemen en dan taxi naar hotel om daar wat op het dakterras te chillen. Tijdens dat chillen wat recherch gedaan naar de beste restaurants en zo deze avond de straten ontdekt die vol staan met bars en restaurants, met airco. Het eerste restaurant gaf wel wat te kleine porties, dus ik heb er twee moeten doen, met wat rondkijken tussendoor. Dit heeft als voordeel dat ik eens niet te vroeg in bed ga liggen en wat later ga opstaan.

Wandeling

November 3, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Met veel moeite is het mij gelukt om ietsje langer in bed te blijven liggen, tot 8u, en niet veel later was ik al op weg naar ontbijt. Gezien het hotel gaan ontbijt geeft, heb ik onderweg wat gegeten toen ik richting botanische tuin wandelde. Die lag maar 6 km van het hotel dus dacht ik van te voet te gaan. Het ontbijt was bij nen chinees, een berg rijst dus en van die rare dim sum bollekes die wel lekker waren, ik had die nog nooit gezien bij een chinees in België. Nadat ik goed vol zat verder gewandeld, en onderweg wat last minute besloten om een burmese tempel te bezoeken die ongeveer op de baan lag. Dit bleek een voltreffer te zijn, de tempel was prachtig en deed kwa stijl denken aan die in Thailand. En net aan de overkant van de straat lag een Thaise tempel, het is hier zware concurrentie. Het viel mij ook op tijdens mijn wandeling dat er chinese scholen zijn en volgens mij praat de helft hier chinees.

De botanische tuin, waar ik na meer dan een uur wandelen aankwam is mooi maar niet zo speciaal. Wel leuk waren de vele aapjes. Gezien de zon weer op volle kracht straalde wilde ik wat in het regenwoud wandelen en ik zag op mijn kaart dat er vele wandelpaden waren. Wat ik niet zag op die kaart is hoogtelijnen, want dan zou ik er nooit aan begonnen zijn. Het pad begon met trappen en ik dacht dat die na een tijdje wel zouden stoppen, maar na een goed half uur zag ik het einde nog altijd niet. Uiteindelijk, ergens rond 15u, kwam ik aan op penang hill, waar ik gisteren was. Ik had dus 830 meter geklommen, en was bekaf en kletsnat van het zweet. De wandeling was gelukkig niet altijd trappen en zeer mooi in dat regenwoud. Mocht ik het nog eens doen dan zou ik toch wel meer water meenemen, twee pullekes is te weinig, en een handdoek voor het zweet. Daarboven vlug drie pullekes sportdrank gekocht en ook eindelijk wat gegeten, kip met frieten voor 3€. Ik heb natuurlijk de kabelbaan naar beneden genomen en een taxi naar het hotel, diezelfde taxi als gisteren, hij herkende mij en wist nog waar ik moest zijn.

Niet veel meer uitgespookt deze avond, enkel een bankcontact opgezocht in een shoppingcenter en dan gaan eten in een plaats waar ik al eerder geweest was en waar ze airco en hoeghaarden hebben. Morgen zal waarschijnlijk een rustdagje worden als laatste dag in Maleisië, met misschien hier en daar nog een tempel bezoek, er zijn er hier genoeg.