Satellite
Show on map
  • Day 1

    Beijing aankomst

    May 14, 2018 in China ⋅ 🌙 22 °C

    De vlucht van 9 uur ging rap voorbij in de nogal oude airbus vanwege dat ik de hele trip heb zitten lezen. Hainan airlines mag dan wel oude vliegers hebben, het eten was wel beter dan op mijn vorige twee reizen. Bij aankomst was het een zware beproeving voor mijn rug, eerst behoorlijk lang aangeschoven bij immigratie en dan een goed half uur rechtstaan op de metro. Geld afhalen lukte gelukkig onmiddellijk en van mijn creditcard was ik blij dat ik het nummer opgeschreven had want ik was het totaal vergeten.
    Het hotel vinden was wat moeilijk, google maps was goed mis want ik stond te draaien in een doodlopend steegje. Dan maar eens maps.me geprobeerd en tot mijn verbazing vond die het. Althans de straat, voor het gebouw zelf heb ik moeten rondvragen en was ik blij dat ik alles ook in chinees heb staan. Ik zit gelogeerd in een hutong wijk, het oude gedeelte van beijing met een wierwar van steegjes. Het was 8:30 toen ik het hotel vond, drie uur na landen, en ik was blij dat ik onmiddellijk in de kamer mocht.

    Na wat plat gelegen te hebben ging ik op zoek naar de tempels die niet ver van het hotel liggen. De temperatuur steeg al rap boven de 30, maar dat is nog dragelijk. De lama tempel is prachtig en een van de top touristische attracties, maar de meesten gaan daar om wierook te verbranden voor Buddha, er waren er maar weinig met een fototoestel, en misschien een vijftal niet Aziaten. Eten was dan een topprioriteit, en drinken vanwege al het zweten, maar het was niet gemakkelijk om een restaurant te vinden. Uiteindelijk een binnen gegaan die er nogal deftig uit zag (naar aziatische normen) en een 'sinds 1830' bord uitging. Ik was een van de eerste maar een kwartier later zat het stampvol chinezen. De gerechten, die er kleiner uitzagen op de foto, waren lekker, vreemd van smaak en pikkant. Niet wat ge vindt in nen chinees van België.

    Daarna heb ik de tempel van de grote wijsheer Confucius bezocht. Niet zo interessant als de lama tempel, maar ook mooi en vol groepen kinderen op schooluitstap. Ik moest dan hoognodig mijn rug laten uitrusten in café Confucius en daarna op bed in hotel, waar ik bijna in slaap viel. Enkel omdat ik nog avondeten nodig had ben ik uit bed gerold, maar daarna was de energie totaal op.
    Read more