Satellite
Show on map
  • Day 5

    Naar xi'an

    May 18, 2018 in China ⋅ ☁️ 21 °C

    Om 6u opgestaan, een beetje nerveus, mijn trein was om 9u22 maar ik wist aan geen kanten hoe lang ik er over zou doen om er te geraken. Het was toch al 7u45 toen ik toekwam met de metro en dan was het zoeken waar ik mijn ticket kon afhalen. Eerst proberen het station binnen te geraken maar dat mislukte omdat ik nog geen ticket had, de madam aan de ingang zei dat ik een groene of blauwe deur links moest zoeken. Die was makkelijk te vinden maar eenmaal binnen zag ik een hele rij loketten met Chinese tekst eronder die er alle hetzelfde uitzagen en lange rijen ervoor. Er was 1 loket met een korte rij en ik ging daar aanschuiven, maar dat bleek het verkeerde te zijn en ik meende te verstaan dat ik bij loket 59 moest zijn. Dit had jammer genoeg een lange wachtrij en het was meer dan een half uur aanschuiven. Tegen 8u20 had ik eigenlijk mijn ticket en kon ik binnen, een uur te vroeg maar ik was blij dat ik die marge genomen heb.

    De treinrit was zeer relax, ik zat in business class wagon in een ruime zetel die helemaal plat kon en heb gewoon 6u zitten lezen. Eenmaal aangekomen kreeg ik een mokerslag van de zon op mijn kop. 32 graden en geen wolkje te zien. Dat half uurtje dat ik te voet moest lopen met mijn bagage was goed zweten. Het hotel ziet er zeer goed uit en ik heb onmiddellijk een tour naar het terracotta leger gereserveerd die mij komt oppikken aan het hotel zodat ik zelf niet moet rondtsjolen.

    Na een broodnodige douche ben ik de stad ingetrokken om wat rond te kijken en te eten, en vooral een geldautomaat te vinden want ik kon niet met kaart betalen. Dat is echter wat uitgelopen toen ik zag dat de drum en bel torens nog open waren en gratis vandaag. Om eten te zoeken liep ik een straat in die mij aangeraden was door het hotel en het was een wandelstraat vol streetfood kraampjes. Ik ben niet van alles zeker wat het was, maar het was lekker. Het viel weer op dat ik de énige was die in cash betaalde, bij ieder standje gingen er qr codes voor alipay en Wechat play.

    Tegen 20u was het niet meer te doen van het volk en ik ben rap weggelopen naar een straat met enkel bars waar ik dit nu zit te typen met een paulaner hefe weisbier. Nog effe verplaatst van bar omdat ik een Chinees bier wilde proeven maar wat ze daar op tap hadden was verschrikkelijk, sas pils is beter, gelukkig zag ik chimay in hun frigo en heb dat besteld om door te spoelen want de smaak bleef hangen. Het was een straat vol bars en geen enkele Chinees vroeg of ik naar een ladybar wilde, dus waarschijnlijk zit ik er morgen weer.
    Read more