Satellite
Show on map
  • Day 6

    Terracotta leger

    May 19, 2018 in China ⋅ ☁️ 19 °C

    Ik dacht eerst dat ik niet in slaap zou geraken gisteren gezien mijn kamer blijkbaar boven een whisky bar is en ze live muziek speelden, maar om 22u30 was het plots stil en in was rap in slaap. De tour die in vandaag ging doen startte maar om 9u dus ik kon uitslapen en dan op het gemak het traditioneel Chinees ontbijt eten van het hotel. De portie was wel voor kleine chineesjes vond ik.

    De tour was met een minibusje van 8 personen, wat ideaal is, en de eerste stop was een fabriek waar ze toonden hoe de standbeelden gemaakt werden en vooral wilden dat je daar wat souvenirs kocht. Na dat saai gedoe gingen we eindelijk naar de archeologische site, die op een uur van de stad ligt. Twee uur hebben we daar rondgelopen en eigenlijk vond ik dat een uur te veel want het was een grote hoeveelheid standbeelden en nog veel meer toeristen. Ik was de gids kwijt na een kwartier, wat goed uit kwam gezien ik dan alles mijn tempo kon zien en vooral af en toe kon zitten voor mijn rug.

    Nadat ik voldoende kapotte standbeelden gezien had, heb ik mij gewoon op de plaats waar we afgesproken hadden gezet en een boekje gelezen. De lunch was wat ondermaats kwa hoeveelheid en kwaliteit maar wel gezellig gezien het zo'n ronde tafel was die kon draaien. De laatste stop was het mausoleum van de keizer waarvan we enkel de ingang mochten zien omdat niemand daar binnen kan. Die keizer vreesde grafrovers en heeft een meer van mercury door zijn graf laten aanleggen, wat zeer giftige dampen heeft.

    Tijdens de rit terug heb ik zitten lezen want ik wilde niet op het verkeer letten, het is hier ieder voor zich en rijstroken zijn eerder decoratie. Het is weer een land waar ge beide richtingen moet kijken als je een eenrichtingsverkeer straat oversteekt.

    Het enige wat ik nog wilde doen eenmaal terug in het hotel was eten zoeken en nog wat in een bar zitten om dit verslag te typen. Dat eten was weer een gok die mislukt is, de kaart van het restaurant dat ik binnen ging was enkel in Chinees en ik moest op de prentjes afgaan. Die toonden natuurlijk niet hoe pikant het was, ik heb behoorlijk zitten zweten en de portie was gelukkig klein. Ook had ik de pech dat een paar tafels verder iemand 'stinky tofu' besteld had, een beruchte specialiteit van de streek. Die geur is moeilijk te beschrijven, moest ik mijn sokken tien dagen dragen en ze dan koken zou ik in de buurt komen. Daarna ben in een craft bier café binnen gegaan en eindelijk eens goed Chinees bier gevonden. Een groot voordeel is ook dat Chinees bier meestal tussen 3 en 4 graden is.
    Read more