Abu Dhabi

February 7, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 22 °C

Onze eerste volle dag in Abu Dhabi begon met een groot ontbijt buffet dat een grotere variatie had dan het vorige hotel. Ik heb mij zoals gebruikelijk uitgeleefd met alles te proberen, inclusief 4 verschillende soorten dadels, tot ik te vol zat. Gezien ik maar 2 van de 5 cupcakes heb kunnen proberen heb ik morgen nog wat werk voor de boeg. Met grote spijt namen we afscheid van het ontbijt en sprongen we de taxi binnen om wat kultuur op te snuiven in het heritage village. Dit is een nagebouwd dorp dat toont hoe ze vroeger leefden, zoals je ook in Europa vele hebt, maar dan de Arabische versie. De dromedaris was de hoofd attractie voor mams en voor de rest werden we nogal overspoeld door bussen met kinderen van elke lagere school in de omtrek.

Gezien de drukte zich een halve meter lager bevond dan ik, stoorde mij dat niet erg, maar we hebben daar niet te lang gebleven. Er is een mall op wandelafstand die ons volgende doel was, enkel en alleen maar om op ons gemak naar het wc te kunnen gaan en een moctail te drinken. Nadat ons doel bereikt was namen we een taxi naar het emirat palace hotel, dat vroeger het paleis was van de sjeik, maar nu omgebouwd is tot een hotel ver boven onze prijsklasse. Het gepeupel mocht wel op het domein om een foto te nemen van de voordeur. Het huidige paleis ligt wat verder, maar daar was alles goed afgeschermd.

Na eerst wat wandelen langs de kust richting hotel werd het rap duidelijk dat we toch een taxi moesten nemen. De afstanden op de kaart zijn in werkelijkheid stukken groter dan ze lijken. Ook was er een wedstrijd met sportvliegtuigen bezig voor de kust wat het wandelen onaangenaam maakte wegens het lawaai. De namiddag werd na aankomst op het hotel gevuld met een lichte snack en wat lezen aan het zwembad. Er was ons aangeraden door het hotel om pas om 5u naar de moskee te gaan voor de lichtjes en de pauze was welkom.

Om 5 uur stapten we in de taxi om de grote moskee te bezoeken, wat voor mij een van de hoofdredenen was van deze reis, en we werden niet teleurgesteld. De bouwstijl van de moskee is duidelijk geïnspireerd door de tai mahal, volledig uit wit marmer met binnen het grootste handgewoven tapijt ter wereld en kroonluchters die ook alles overtroffen. De verlichting in het donker gaf je de indruk dat je in een sprookje van 1001 nacht rondliep, althans de momenten dat je de massa touristen kon wegdenken. Mams mocht daar niet binnen zonder een peignoir aan te doen, zoals de meeste vrouwen daar. Voor mijzelf was het aanschuiven nogal pijnlijk voor mijn rug, maar ik had het er voor over. De avond hebben we afgesloten met een zeer lekker arabisch-aziatisch buffet in het restaurant van het hotel.