Satellite
Show on map
  • Day 2

    Kopenhagen zaterdag

    April 6, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 9 °C

    Gezien het vroege uur dat ik in bed kroop gisteren was ik ook vroeg wakker en moest ik ongeduldig wachten tot het ontbijt om 7u30. De kamer mag dan klein zijn, het ontbijt was uitstekend. Ik heb in drie kwartier tijd een croissant, 5 pistolets, wat roereieren en een kom yoghurt gegeten waarmee ik hoop toch een paar uurtjes mee weg te kunnen.

    Ik heb lang zitten twijfelen om een fiets te huren, maar ik besloot toch om vandaag alle dichte dingen te voet te doen en morgen met de fiets verder uit het centrum. Om de drukte aan de kleine zeemeermin te vermijden werd dit mijn eerste doel te voet. Het ziet er ver uit op de kaart, maar het was maar drie kwartier wandelen. De pijn in mijn rug was aanwezig, maar dragelijk met af en toe wat zitten. De zon was er ook al, net als de Japanners en Greenpeace met hun boot. In de weg terug deed ik een mooie ronde kerk aan, en gezien de pijn een beetje te veel begon te worden stapte ik een boot op om een uurtje uit te rusten.

    De boottocht was zeer ontspannend en ook zeer koud op momenten dat we in open water waren. Ik heb niet zo aandachtig zitten luisteren naar de gids, maar merkte wel op dat er een plein was vol met streetfood standjes niet ver van het hotel, de rest ben ik vergeten. Het was bijna 12u toen de boottocht gedaan was en ik vrij voorspelbaar richting het streetfood plein liep om daar een hot dog en fish taco's te eten met een paar speciaal biertjes. Gezien ik dan toch al niet ver van een kerk zat die ik wilde bezoeken ben ik naar deze gewandeld om de toren te beklimmen, kwestie van toch iets te bezichtigen. Er was een wachtrij voor die toren, niet omdat er veel volk was, maar omdat de trap een smalle spiraal is en er niet veel volk op kan. De meeste mensen zaten te puffen en te zweten toen ze boven kwamen, maar mijn conditie is blijkbaar in orde. Het uitzicht was beter dan in de ronde toren die ik gisteren gedaan heb, en het klimmen was bijlange niet zo lastig als st paul's cathedral bijvoorbeeld.

    Eens boven de toren zag ik het prachtige weer en besloot ik dat kultuur de pot op kan en ik terrasjes ging doen in de zon voor de rest van de dag. Op weg naar mijn favoriet terrasje, de war pigs brewery, was het al zo warm dat ik in hemd kon rondlopen. Iedereen had hetzelfde idee als ik blijkbaar, dus het was weer aanschuiven aan de toog, maar ik had het er voor over. Na een uurtje begonnen mijn benen toch wat te kriebelen en ging ik terug het centrum in richting hotel, met een tussenstop aan de mikkeller brouwerij en een hot dog kraam van Dop, wat mij aangeraden was als de beste hot dogs. Mijn stop aan het hotel was voornamelijk om mijn gsm en mezelf wat op te laden, maar mijn geweten liet mij niet lang toe om binnen te zitten met dat mooi weer. Ik kon buiten in de zon ook uitrusten besloot ik, bij voorkeur aan die streetfood standjes...

    Een paar uur relax aan de streetfood standjes deed goed deugt voor mijn rug en mijn maag, maar het kriebelde toch wat in mijn benen. Ik wilde toch nog wat meer zien maar tegelijkertijd nog wat op terras zitten dus ik vertrok terug richting war pigs, maar stopte aan tivoli. Dit is een van de oudste pretparken van Europa, en een van de top attracties van de stad, maar ik had het geschrapt van mijn lijst gezien een pretpark doen in je eentje niet prettig is. Ik las echter dat de verlichting snachts prachtig is en ze hadden tickets voor enkel ingang zonder attracties...

    Een paar minuten later zat ik aan een mooi verlichte vijver in tivoli in een byrghus met eigen bier en een wiener schnitzel. Tivoli haalt het niet met de Efteling qua gezelligheid en grootte, maar de verlichting is prachtig snachts en het is zeer laat nog open, vanwege het midden het centrum ligt. Verder ben ik niet geraakt vandaag.
    Read more