Satellite
Show on map
  • Day 2

    Dagje Oslo

    August 17, 2021 in Norway ⋅ ☁️ 18 °C

    Het blijft wat wennen dat niemand mondmaskers draagt in cafés en restaurants, en dus ook niet tijdens het ontbijt. Het is nog verplicht op publiek transport, maar er zijn maar enkelen die er een droegen op de ferry die ik nam naar museum eiland. Ik begon mijn dag met een ochtend wandeling, gezien er niets te doen valt voor 10 uur, en kocht dan de oslo pass omdat deze voordeliger uitkomt bij intensief museum bezoek.

    Oslo heeft veel musea, en ik had er 4 geselecteerd als minimale todo lijst voor vandaag. Alle waren op een 10 minuten bootritje van het centrum. Het viking schip was het eerste dat ik bezocht, maar dit was niet zo de moeite, enkel een paar opgegraven schepen. Het open lucht folk museum dat ik daarna bezocht maakte alles goed. Het kan nog niet tippen aan dat in Stockholm, maar het scheelt niet veel. Het pronkstuk daar was een van de weinige overgebleven stave kerken. Het was middag toen ik er weg ging, richting twee maritieme musea die mijlpalen waren in de geschiedenis: het kon tiki en het fram museum. Kon tiki was het houten vlot waarmee in 1947 bewezen werd dat Polynesië wel degelijk bereikbaar was vanuit Peru door inheemse stammen, en Fram was een schip dat het sterkste houten schip is, en de eerste met een diesel motor, gebruikt voor de expedities naar Antarctica.

    Een terrasje drong zich op hierna want ik was wat museummoe. De prijs van een pint blijft schrikken, 13 euro is vrij normaal voor 40cl. Het terrasje en het bier deden mijn vermoeidheid voelen, waardoor ik niet veel meer gedaan heb vandaag. Mijn behoefte aan musea was meer dan verzadigd waardoor ik enkel nog naar het opera gebouw ging kijken en dan een plaatsje zoeken om te eten. Het opera gebouw moet een gletsjer voorstellen en is uniek in de zin dat je gewoon vanop de grond het dak kan oplopen, wat er vele doen.

    Bij mijn avondmaal had ik mij mispakt, ik had een goeie recentie gezien van TGI Friday´s, een hamburger restaurant, en dacht dat de prijs wel zou meevallen. Het was toch drie keer de prijs dat ik zou willen betalen voor die rommel. Om af te sluiten ben ik naar Røør geweest, een bar met 58 bieren op tap. Daar had ik wat moeite om te bestellen, ze vroegen het via een website te doen, zoals bij dok 16 in gent, maar deze was in het Noors en ermee betalen kon ik niet. Ik heb de noorse variant van payconic niet. Na wat uitleggen aan de bar kon ik ook met maestro betalen. Cash geld heb ik in dit land nog niet gebruikt en sommige plaatsen aanvaarden het zelfs niet meer. Nu vroeg naar bed, mijn trein morgen is om 8:25.
    Read more