Satellite
Show on map
  • Day 1

    Aankomst Delhi

    October 31, 2022 in India ⋅ ☀️ 27 °C

    De reis verliep vlot, en traag. Door de oorlog in Oekraïne moest de vlieger een grote omweg maken ipv door Rusland te vliegen. Met de wind mee was het gelukkig nog onder de 8u. Mondmasker was verplicht op de vlucht en sommige mensen hielden zich eraan, ik niet. Aangekomen in Delhi ging het heel wat minder vlot. Anderhalf uur aangeschoven aan de pasport controle, en het was niet eens een lange rij. Mij lieten ze rap door want mijn papieren waren in orde, maar sommige anderen hadden het moeilijk. Daarna moest ik mijn bagage vinden. De vlucht ging al niet meer uit op de monitors waardoor ik moest rondvragen welke band het was om dan mijn bagage te zoeken tussen de hoop die ze er van genomen hadden. Gelukkig is mijn zak uniek, en was hij snel gevonden.
    Tweede moeilijkheid was geld. Geen van de 5 cash toestellen werkte, transactie geannuleerd om een of andere reden of gewoon leeg. Ik had gelukkig cash euros mee om te wisselen. Daarna was het de moment om mijn weg naar het hotel te zoeken, en ik besloot de metro te nemen omdat volgens de kaart er een station vlak bij het hotel ligt. Het was zeker goedkoper dan een taxi, 60 cent, maar daarna was het toch wel een kwartier zoeken met volle bepakking. En het hotel verwacht geen mensen te voet, aan de slagbomen aan de ingang te zien. Ook is dit het eerste hotel waarbij ik en mijn bagage door een metaaldetector moeten.
    Ik kon onmiddellijk inchecken, ondanks dat het nog geen 10 uur was, en na een douche ging ik de stad verkennen te voet. Dit was een fout, de stad is veel te groot en het verkeer chaotisch. Na een tijdje wandelen ben ik toch ingegaan op het aanbod van een tuk tuk taxi om mij overal rond te voeren. Ge moet hier niet zoeken naar een taxi, een stap buiten zetten en er staat al ene naast je, ze zijn nogal opdringerig.
    De chauffeur bood mij eerst aan om mij naar de india gate te voeren, en daarna bleef hij maar plaatsen bijnoemen nu hij ne vette klant aan de haak geslagen had. Het kwam mij goed uit, hij vloerde mij waar ik wilde en wachtte dan terplekke op mij. En toen ik zei dat ik honger had voerde hij mij naar een chic restaurant waar ze evenveel obers als tafels hadden. Ik nam een van de duurste gerechten, bijna 10 euro, en het smaakte zeer goed en ook goed pikant.
    Na een laatste stopje was het tijd om wat te rusten op hotel en te beslissen wat ik nog ging doen.
    Dat rusten duurde niet lang, ik bleef maar denken aan het feit dat ik nog geen treinticket had voor woensdag naar jaipur, waardoor ik toch maar om dat vandaag nog te regelen. Mijn plan om een taxi te kijgen naar het station was gewoon ernaartoe te wandelen, en jawel, na nog geen 100 meter stopte er ene om te vragen waar ik naartoe wilde. Toeristen mogen niet wandelen.
    Volgens hem kon je geen treinticket kopen in een treinstation, en hij bracht me naar een ´ticket office´, die er verdacht uit zag als een reisbureau. Gezien die ook tickets kunnen kopen dacht ik maar eens te luisteren, wat ge hier niet moogt doen als ge spaarzaam wilt zijn. De verkoper vroeg me uit over heel mijn reis en gaf mij dan de prijs voor alle transport die ik nog nodig had. 281 euro, veel te duur naar indische normen, maar goedkoop voor Belgische normen. Hij had ook een restaurant in Antwerpen.
    Ik heb toch toegehapt, al mijn zorgen in een klap wegnemen mag wat kosten. De verkoper was zeer gelukkig en gaf mij nog een chauffeur erbij voor vandaag en morgen die mij gratis naar twee zaken zou brengen, als een cadeautje. Dat kwam mij eigenlijk goed uit, want te voet verplaatsen zag ik al niet meer zitten. Maar hij was nog niet klaar: zou ik in agra liever niet in een wachtrij van 300 man aanschuiven, maar iemand hebben die mij voor zonsopgang naar de taj mahal voert om hem te zien als de zon op gaat, en ook nog het fort aandoet, mij naar een goeie lunchplek brengt en ook nog eens de taj mahal bij zonsondergang. Was 80 euro en heb weer toegehapt.
    De rest van de namiddag was met mijn prive chauffeur eerst naar een grafmonument en daarna naar een park. Beide zeer mooi, maar iets kort bezocht want ik begon toch echt te moe te worden. Niet geslapen sinds 5u gisteren en een overvloed aan nieuwe ervaringen begonnen zwaar te wegen. Zo zwaar dat ik zelfs besloot om in het hotel te eten, nog wat in de bar te zitten, en dan te gaan slapen. Om 9u morgen moet ik klaar staan voor mijn gratis chauffeur. Die zal dan weer door de security van mijn hotel moeten geraken, ze controleren zelfs de koffer en onder de motorkap voordat hij de oprit op mag rijden.
    Read more