India

A 14-day adventure by Dieter Read more
  • 464kilometers

Aankomst Delhi

October 31, 2022 in India ⋅ ☀️ 27 °C

De reis verliep vlot, en traag. Door de oorlog in Oekraïne moest de vlieger een grote omweg maken ipv door Rusland te vliegen. Met de wind mee was het gelukkig nog onder de 8u. Mondmasker was verplicht op de vlucht en sommige mensen hielden zich eraan, ik niet. Aangekomen in Delhi ging het heel wat minder vlot. Anderhalf uur aangeschoven aan de pasport controle, en het was niet eens een lange rij. Mij lieten ze rap door want mijn papieren waren in orde, maar sommige anderen hadden het moeilijk. Daarna moest ik mijn bagage vinden. De vlucht ging al niet meer uit op de monitors waardoor ik moest rondvragen welke band het was om dan mijn bagage te zoeken tussen de hoop die ze er van genomen hadden. Gelukkig is mijn zak uniek, en was hij snel gevonden.
    Tweede moeilijkheid was geld. Geen van de 5 cash toestellen werkte, transactie geannuleerd om een of andere reden of gewoon leeg. Ik had gelukkig cash euros mee om te wisselen. Daarna was het de moment om mijn weg naar het hotel te zoeken, en ik besloot de metro te nemen omdat volgens de kaart er een station vlak bij het hotel ligt. Het was zeker goedkoper dan een taxi, 60 cent, maar daarna was het toch wel een kwartier zoeken met volle bepakking. En het hotel verwacht geen mensen te voet, aan de slagbomen aan de ingang te zien. Ook is dit het eerste hotel waarbij ik en mijn bagage door een metaaldetector moeten.
    Ik kon onmiddellijk inchecken, ondanks dat het nog geen 10 uur was, en na een douche ging ik de stad verkennen te voet. Dit was een fout, de stad is veel te groot en het verkeer chaotisch. Na een tijdje wandelen ben ik toch ingegaan op het aanbod van een tuk tuk taxi om mij overal rond te voeren. Ge moet hier niet zoeken naar een taxi, een stap buiten zetten en er staat al ene naast je, ze zijn nogal opdringerig.
    De chauffeur bood mij eerst aan om mij naar de india gate te voeren, en daarna bleef hij maar plaatsen bijnoemen nu hij ne vette klant aan de haak geslagen had. Het kwam mij goed uit, hij vloerde mij waar ik wilde en wachtte dan terplekke op mij. En toen ik zei dat ik honger had voerde hij mij naar een chic restaurant waar ze evenveel obers als tafels hadden. Ik nam een van de duurste gerechten, bijna 10 euro, en het smaakte zeer goed en ook goed pikant.
    Na een laatste stopje was het tijd om wat te rusten op hotel en te beslissen wat ik nog ging doen.
    Dat rusten duurde niet lang, ik bleef maar denken aan het feit dat ik nog geen treinticket had voor woensdag naar jaipur, waardoor ik toch maar om dat vandaag nog te regelen. Mijn plan om een taxi te kijgen naar het station was gewoon ernaartoe te wandelen, en jawel, na nog geen 100 meter stopte er ene om te vragen waar ik naartoe wilde. Toeristen mogen niet wandelen.
    Volgens hem kon je geen treinticket kopen in een treinstation, en hij bracht me naar een ´ticket office´, die er verdacht uit zag als een reisbureau. Gezien die ook tickets kunnen kopen dacht ik maar eens te luisteren, wat ge hier niet moogt doen als ge spaarzaam wilt zijn. De verkoper vroeg me uit over heel mijn reis en gaf mij dan de prijs voor alle transport die ik nog nodig had. 281 euro, veel te duur naar indische normen, maar goedkoop voor Belgische normen. Hij had ook een restaurant in Antwerpen.
    Ik heb toch toegehapt, al mijn zorgen in een klap wegnemen mag wat kosten. De verkoper was zeer gelukkig en gaf mij nog een chauffeur erbij voor vandaag en morgen die mij gratis naar twee zaken zou brengen, als een cadeautje. Dat kwam mij eigenlijk goed uit, want te voet verplaatsen zag ik al niet meer zitten. Maar hij was nog niet klaar: zou ik in agra liever niet in een wachtrij van 300 man aanschuiven, maar iemand hebben die mij voor zonsopgang naar de taj mahal voert om hem te zien als de zon op gaat, en ook nog het fort aandoet, mij naar een goeie lunchplek brengt en ook nog eens de taj mahal bij zonsondergang. Was 80 euro en heb weer toegehapt.
    De rest van de namiddag was met mijn prive chauffeur eerst naar een grafmonument en daarna naar een park. Beide zeer mooi, maar iets kort bezocht want ik begon toch echt te moe te worden. Niet geslapen sinds 5u gisteren en een overvloed aan nieuwe ervaringen begonnen zwaar te wegen. Zo zwaar dat ik zelfs besloot om in het hotel te eten, nog wat in de bar te zitten, en dan te gaan slapen. Om 9u morgen moet ik klaar staan voor mijn gratis chauffeur. Die zal dan weer door de security van mijn hotel moeten geraken, ze controleren zelfs de koffer en onder de motorkap voordat hij de oprit op mag rijden.

Delhi rondrit

November 1, 2022 in India ⋅ ☀️ 31 °C

Geslapen als een baksteen en het was best dat ik mijn wekker gezet had, want om 9u was mijn taxi daar, wat 4:30 is in België. Eerste stop was terug het reisagent bureau voor mijn trein tickets, maar hij had zijn huiswerk gedaan en stelde vervoer met eten voor de twee dagen in jaipur. Gezien hij alle bezienswaardigheden opsomde die ik aangeduid had heb ik ook toegehapt, mede omdat ik daar alles met creditcard kon betalen en ik nog geen atm gevonden had die mijn kaarten aanvaart.
    Gisteren was afgesproken dat de chauffeur mij naar twee plaatsen zou brengen, maar vandaag had hij al het plan om de chauffeur mij de hele dag uit te lenen. Gezien ik anders een andere chauffeur zou moeten zoeken was dit ook ok. Het werd een drukke dag, beginnende in de oude stad waar ik een 400 jaar oude moskee, de spice market en het rode fort bezocht. Er waren overal veel toeristen, maar zeker 99% was indisch, vooral doordat het een verlofweek was voor vele door een religieuze feestweek. Aan iedere ticket ingang was gelukkig een aparte rij voor buitenlanders, omdat die tien keer de prijs moeten betalen in vergelijking met de Indiërs, 6 euro ipv 60 cent. Het oude centrum rond de spice market was het leukst, ik werd daar rondgereden door een riksja, en ik had behoorlijk wat medeleven met zijn job, het was pure chaos daar.

Lunch en avondeten was beide op plaatsen die de chauffeur aanraade, en telkens zeer lekker. Wel doet het raar om de enige buitenlander te zijn.

De namiddag werd gevuld door een van de grootste minaretten ter wereld, in een ruine, de nieuwe lotus tempel en een van de prachtigste tempels die ik ooit gezien heb om af te sluiten. Jammer genoeg waren foto's niet toegestaan op de meeste plaatsen, bij de laatste tempel mocht ik zelfs niet binnen met gelijk welke electronika.
    De lotus tempel was ook wel grappig, ik stond aan te schuiven tussen de Indiërs en toen we binnen mochten was het blijkbaar de bedoeling om op bankjes te zitten en te bidden. Ik was rap terug buiten. De begraafplaats van Gandhi heb ik ook gezien in het passeren.
    Het wordt vroeg slapen, want morgen staat mijn chauffeur er al om 7:30

Naar Jaipur

November 2, 2022 in India ⋅ ☀️ 26 °C

De autosnelweg in India: koeien op de middenberm, mensen die te voet oversteken en de weg markering is decoratie. Iedereen rijdt wel stukken trager hierdoor.
    Voor het overgrote deel van de dag zat ik in de auto, met een grote pauze in een fort dat omgebouwd was tot hotel, waar ik een lunch buffet had. Ook stopten we af en toe voor een chai, indische thee, en om de aapjes te voeren.
    Eenmaal aangekomen in jaipur was ik blij dat ik daar nooit met de auto moet rondrijden, het is pure chaos. Ze rijden links hier, zoals in de uk, maar ik had dit eerst niet door omdat sommige niet weten welke kant dat is. U-bochten maken op de autosnelweg door een gat in de middenberm is ook toegelaten, denk ik. En soms is de berm naast de weg ook weggehaald om alternatieve afritten te maken. Veel ga ik niet doen vanavond, de taxichauffeur zei dat ik snachts niet alleen mag rondwandelen wegens te gevaarlijk.

Jaipur rondrit

November 3, 2022 in India ⋅ ☀️ 26 °C

De taxichauffeur kwam mij pas om 9:30 oppikken, ietsje later dan dat ik zelf zou doen maar gezien het tijdverschil geen probleem. De eerste stop was de gids oppikken en het wind paleis bekijken. Enkel de facade is mooi dus we gingen niet naar binnen. Daarna een rondleiding in het astronomisch park, waar de grootste zonnewijzer ter wereld staat, met een accuratie van 2 seconden. Zo´n park is enkel interessant met een gids, want zonder uitleg zijn het gewoon een paar rare constructies. Het volgende was het koninklijk paleis, maar enkel de binnenkoer, de prijs om de privé vertrekken te zien wordt bepaald door de plaatselijke koning daar en is te veel voor wat het waard is volgens de gids.
    Natuurlijk moesten er een paar shopping bezienswaardigheden bij zitten, zoals een demonstratie hoe ze patronen op textiel printen en daarna rondleiding in de winkel. Toen ik de prijs hoorde van een op maat gemaakt hemd, de helft van in België, heb ik er toch eentje laten maken. Ook zal mijn dressoir een nieuw klein standbeeldje krijgen.
    Lunch was alweer zeer lekker, en daarna waren we op weg om het amber fort, de stepwell en het waterpaleis te bekijken. Alle waren de moeite om te zien, en de smog was ook al wat minder in de namiddag waardoor ik verder dan 100 meter kon zien. Alweer viel het sterk op dat ik een van de enigste buitenlandse toeristen was.
    Ik ben er eindelijk in geslaagd om wat cash geld bij te hebben, net op tijd want het was op. Hiervoor heb ik de taxichauffeur naar een citybank kantoor laten rijden, en met behulp van de bankbediende lukte het om cash te krijgen via mijn creditcard, maestro werkte niet. Met extra kosten natuurlijk, maar mijn volgend hotel aanvaart enkel cash dus ik had het echt nodig. Morgen denk ik terug te gaan om nog wat af te halen voor de zekerheid.
    Het was pas 17u toen de chauffeur mij aan het hotel afzette, dus ik besloot nog een wandeling te maken naar de bazaar. Mooi om te zien maar pure chaos, volgende keer met oordopjes. Rest nog wat eten op het hotel en een boekje lezen.

Jaipur dag 2

November 4, 2022 in India ⋅ ☀️ 28 °C

Het werd opnieuw een dag met een paar unieke belevenissen. Het begon vrij normaal met een bezoek aan een fort met uitzicht op de stad, en ik was blij dat het niet te voet was zoals ik eerst gepland had, want in deze hitte veel klimmen is niet aangeraden. Het bezoek erna was het olifanten dorp, waar ze de olifanten houden die de toeristen ronddragen en natuurlijk liet ik mij overhalen om er ook eens op te zitten en ze te voederen. Ik vind toch dat ze die beesten beter in de vrije natuur laten, en niet beschilderen.
    Na de olifanten waren de apen terug aan de beurt. Ik werd gevoerd naar een tempel van de apengod hannuman, waar het vol liep met apen natuurlijk, en waar een waterreservoir was waarin de gelovigen zich kunnen wassen. Hoe vuiler het water hoe heiliger denk ik. Het was de vuilste tempel die ik ooit gezien heb, overal etensresten en stront van de apen, en een paar koeien. Het was er vrij druk met Indiërs, en 1 toerist: ik.
    De chauffeur stelde een rustpauze voor in het hotel, en daarna gaan eten op een plaats die hij uitkoos. Het was ver rijden, maar wel uniek: een choki dhani restaurant of zoiets dat traditionele Rajasthan keuken serveerde met een hoop attracties zoals volksdans, kameelrijden, goochelaars, en een hele hoop kinder atracties. Het eten was zeer traditioneel, ik moest op een matje zitten, kreeg enkel een lepel, een een hoop zaken waarvan ik niet wist hoe ik het moest eten. Ik was daar de eerste, en het personeel stond de hele tijd naast mij om te kijken hoe ik at en mij af en toe iets in het indisch te vragen. Gelukkig kwam mijn chauffeur tolk spelen.
    Op de terugweg telde ik 7 trouwfeesten. Het is een speciale dag om te trouwen vandaag, volgens de astrologen hier, en de trouwkoppels paraderen op weg naar het feest op straat met fanfare. En hier en daar ook met een olifant.
    Morgen weer een nieuw avontuur.

Op naar pushkar

November 5, 2022 in India ⋅ ☀️ 33 °C

Iets minder geslapen deze nacht, rond middernacht heb ik een half uurtje op de wc geparkeerd gezeten. Of het van het eten was of de stress weet ik niet, maar ik gok de stress. Mijn creditcard zit aan zijn limiet, dus ik had dringend een atm nodig die maestro aanvaardt. Mijn chauffeur bracht mij naar een vijftal verschillende atm's, maar alle weigerden mijn kaart. Behoorlijk nerveus ging ik dan toch naar het station, want ik moest ook nog uitpluizen welke trein ik moest hebben, wat niet zo simpel is. Daar ben ik gelukkig sterker in en ik had rap de juiste gevonden, in het gezelschap van een meisje uit Laos die aan mij kwam vragen of ik toevallig ook die trein had. Het geluk kwam terug want ik merkte toevallig de last minute spoorwijziging op, en ook dat mijn maestro niet geactiveerd was voor Azië.

De treinrit was relax, en na twee uur kwam ik aan in ajmer. Van daar moest ik op 'zoek' naar een taxi, wat neerkomt op een stap uit het station zetten, effe rondkijken en binnen de seconde staat er een chauffeur naast je die vraagt of je een taxi nodig hebt. Waarschijnlijk geen officiële taxi, maar de prijs die hij vroeg was schappelijk.
    Ik heb geluk met het hotel, want het ligt mooi buiten het centrum ver van de drukte en lawaai.
    Ondanks wat op booking.com stond aanvaart het hotel toch kaart, waardoor de cash die ik opzij gehouden had vrij komt en ik geen atm meer nodig heb de komende dagen.

Het volledige centrum is festival zone, wat neerkomt op veel kraampjes en een grote kermis. Ook hier en daar een kameel gespot, maar ik weet nog niet of ik ze zal opzoeken of gewoon twee dagen relaxen, want ik ben mentaal al wat uitgeput. Een avondwandeling moest wel, om de lichtjes te zien en omdat ik nog niet gegeten had sinds de ochtend. Op de terugweg heb ik gegeten in een pizzeria waar ze geen pizza hadden, maar enkel vegetarische indische gerechten. Bier is in dit dorpje ook niet te vinden.

Rusten

November 6, 2022 in India ⋅ ⛅ 23 °C

De dag begon met een indisch ontbijt, en dan wat relaxen tot de middag. Ik had een culinaire wandeling gereserveerd via TripAdvisor, maar de gids kwam niet opdagen. Toen ik belde zeiden ze dat ze naar het probleem gingen kijken en mij bericht zenden, maar ik heb niets meer van ze gehoord. Het loopt hier vol met oplichters, maar ik had niet gedacht dat ik ze op TripAdvisor zou vinden. Dan maar naar het hotel om wat kleins te eten, want mijn buik voelde niet zo ok. Misschien toch best dat die gids niet kwam opdagen, de namiddag was met een boek in mijn bed.

In de avond ben ik naar een pizzeria in stad geweest waar ze wel pizza hadden, en op een verdoken manier ook coctails met alcohol. Officieel alcohol vrij, maar gezien ik toerist was vroegen ze of ik de normale versie wou hebben. Gezien mij keel al dagen pijn deed van de smog ging ik daar graag op in, het helpt een beetje. Mijn buik was nog niet in orde waardoor ik amper de helft van de pizza op kreeg, en besloot om niet meer naar het festival te gaan. Morgen beter.

Festival

November 7, 2022 in India ⋅ ⛅ 28 °C

Amper geslapen deze nacht, door het festival was het pas stil rond 2u tot 6u. Maar dat was niet de enige reden, mijn keel deed behoorlijk wat pijn en mijn hartslag was rond de 100. Ergens tussen 6 en 7 kwam ik wakker, tot mijn verbazing zonder keelpijn en met normale hartslag. Ik voelde mij zelfs zo goed dat ik besloot om een ochtend wandeling door de markt te maken, met het idee dat er wel niet zo veel volk zou zijn zo vroeg. Het bleek er drukker te zijn dan in de namiddag, misschien doordat de temperatuur aangenaam is in de ochtend.

Iets bezoeken heb ik niet gedaan vandaag, enkel rondwandelen op de 'braderie' en teveel gegeten. Vegetarisch natuurlijk, want geen enkel restaurant serveert hier vlees. Wel kon ik een aantal pinten drinken, het stond niet op de kaart, maar ze boden het wel aan toen ze zagen dat ik een buitenlander was. Op de avond was het tijd om eens het festival te bezoeken, en ik heb het daar zeker 5 min volgehouden. Het was mijn eerste festival zonder drank of eet standjes en zonder wc's. Ook was de drukte niet te doen, waardoor ik toch vroeg terug was op hotel.

Naar Jodhpur

November 8, 2022 in India ⋅ ☀️ 30 °C

Slapen zat er weer niet zo veel in deze nacht, met het lawaai van het festival. Mijn origineel plan was om de taxi te nemen naar ajmer, dan de trein om 14:15 naar Jodhpur, om daar 5 uur later terug een taxi te nemen naar het hotel. Ik heb dit geschrapt en vervangen door een taxi rechtstreeks te nemen. Een beetje prijzig aan 60 euro, maar het was maar 3 uur rijden en gezien ik dan s'ochtends kon vertrekken was ik een halve dag eerder in Jodhpur. En 5 uur op de trein in derde klasse zag ik niet zitten.
    Het laatste stukje naar het hotel moest wel via tuk tuk, want de straten zijn te smal voor auto's, het is hier een doolhof dat mij doet denken aan Venetië, maar dan zonder water.
    In het hotel werd ik ontvangen door de familie die het uitbaadt en op de benedenverdieping leeft. Het hotel restaurant is mama's keuken hier, en enkel vegetarisch, maar het is op het dak terras dus ik ga het uitproberen. Ik heb de voorbije drie dagen ook geen vlees gezien en ik denk dat ik wat gewicht aan het verliezen ben.

De namiddag werd Jodhpur verkennen, en toen ik een plaats vond om te eten was ik aangenaam verrast dat ze zowel vlees als bier hadden. De stad is op het eerste zicht ook de mooiste tot nu toe, hoewel nog altijd lawaaierig en vol met uitwerpselen op de grond van koeien, honden, geiten,... Het wordt de blauwe stad genoemd vanwege de blauwe verf van de meeste huizen, maar er is ook zeer veel street art op de muren, geen graffiti, maar mooi geschilderd.

De avond spendeerde ik op het dakterras van het hotel, met uitzicht op het fort. Overal in de straten werd met vuurwerk gespeeld, waardoor er de hele avond door geknal was. Ik hoop te kunnen slapen. Volgens de hotel uitbater komt dit omdat het trouw seizoen begonnen is. Ook werd ik uitgenodigd om met het gezin te kaarten, mocht ik goesting hebben, maar ik hou het bij een boekje lezen met een pint. Het eten in het hotel was goed, vegetarisch eten in India is niet te vergelijken met thuis, ze weten hoe het moet.
    Na het eten kwam het zoontje van de eigenaar naast mij zitten om gewoon wat te kletsen over welk vuurwerk hij graag heeft en het eten. Hij was zeker nog geen 10 jaar maar sprak zeer goed engels.

Jodhpur te voet

November 9, 2022 in India ⋅ ☀️ 24 °C

Behoorlijk beter geslapen dan in pushkar, hoewel de kamer vrij warm is. De airco zet ik niet aan snachts omdat die op het bed gericht is. Alles is vrij relax in het hotel, het is geen ontbijt buffet, ze maken het klaar op het moment dat je het wilt. De hotel uitbater kwam bij mij zitten en stelde mij voor wat ik best vandaag en morgen zou bezoeken. Vandaag is het te voet te doen, eerst naar een graf monument en dan naar het fort. Beide waren zeer de moeite en aangenamer om te bezoeken dan het fort in jaipur.
    Het was pas middag toen ik uit het fort kwam, ik had geen gids genomen waardoor ik geen uren hoefde te doen alsof ik geïnteresseerd aan het luisteren was, en dus weg kon wanneer ik wilde. De namiddag werd gevuld door wat verdwalen in het doolhof van straten en een boek lezen op het dakterras van het hotel. Ik heb even overwogen om nog een avondwandeling te maken, maar de stad is geen wandelstad en het bleef bij een boekje lezen.