Satellite
Show on map
  • Day 13

    Taj mahal

    November 12, 2022 in India ⋅ ☀️ 27 °C

    Eerder kon ik kiezen om de taj mahal in de ochtend of de avond te bezoeken. Ik koos beide, en voor het eerste bezoek had ik om 6 uur met de gids aan het hotel afgesproken. Er was al een grote rij aan de ingang, maar het ging vrij vlot. Ik had gevreesd dat ik het niet zou zien door de smog, maar het valt nog mee, het is hier iets minder erg. Het monument is prachtig en ik heb mijn best gedaan om mijn foto's goed genoeg te maken voor een foto in mijn living.
    Daarna was het terug naar het hotel voor ontbijt. Het hotel zit vol met fouten en lijkt mij half afgewerkt. Een groot deel van de lichten werkt niet omdat er nog geen lampen in zitten, de wc lekt onderaan en er hangt nog plastiek tape rond de ramen. Wel is het er stil genoeg om zonder oordopjes te slapen.
    Na het ontbijt kreeg ik een demonstratie van het bouwen van de taj mahal, de versiering ervan in het marmer. De originele marmer groeve is nog altijd in gebruik.
    Het rode fort was het volgende op de planning en het was druk daar, de ene schoolgroep na de andere. De plaats is gelukkig zeer groot waardoor het niet stoorde en het is ook nog altijd in gebruik door het leger. Wel zijn er geen krokodillen en tijgers meer in de grachten.
    Voor de lunch werd ik terug door de chauffeur naar een plek gebracht die hij kende, en die was de beste die ik al gehad had, ook wel de duurste, maar het was het waard. De tapijt weverij die ik daarna bezocht was om mij een tapijt te doen verkopen, maar deze keer heb ik niet toegehapt, ik heb nu wel genoeg souvenirs.
    Dan reste nog een laatste keer naar de taj mahal, en twee keer gaan bleek de juiste beslissing te zijn. De smog was gezakt en door de zon zag het er stukken mooier uit. Wel was er veel meer volk en werd er zelfs gevochten. Sommigen doen alles voor de perfecte selfie. De gids was terug mee, gezien hij mijn ticket had, maar hij hoefde van mij niet meer opnieuw zijn vertelling doen. Dankkzij de gids kon ik ook de grote wachtrij aan de ingang overslaan, aleen daarvoor al was hij zijn geld waard. Nu een relaxe avond en morgen uitslapen. Het hotel heeft geen bier, maar ik ben erachter gekomen dat mits een mooie fooi ze dit gerust gaan halen ergens.
    Read more