Satellite
Show on map
  • Day 5

    Borobudur trip

    April 30 in Indonesia ⋅ ☁️ 24 °C

    Niet veel geslapen deze nacht, wat altijd het geval is wanneer ik vroeg op moet. Om 4u stond ik klaar en het viel mij op dat de supermarkt voor het hotel open leek te zijn. Ik wil zo'n supermarkt in België. De gids was op tijd en blijkbaar had ik een privé trip geboekt want ik had hem voor mij alleen.
    De eerste stop was een uitzicht punt om borobudur bij zonsopgang te zien, maar dat bleek een misser, te veel mist. Gelukkig had ik mijn ereader mee zodat ik op mijn gemak een boekje kon lezen. Uiteindelijk was het al 8:30 toen we eindelijk aan borobudur toekwamen. Na twee porties ontbijt kon ik de indrukwekkende tempel zien, het was een van mijn voornaamste redenen om het land te bezoeken en het stelde niet teleur, het is de grootste boeddhistische tempel ter wereld, van de 8ste eeuw.
    Na het tempel bezoek was het tijd om met een jeep, die duidelijk ouder was dan ik, de voet van een actieve vulkaan te bezoeken. De wolken waren terug spelbreker, er was niet veel te zien. Wel kreeg ik een hoop uitleg over de vorige uitbarstingen, de laatste in 2023. Maar in een jeep wil ik niet meer zitten, het was alsof de uitlaat met het onbestaande dashboard verbonden was. Er was geen deur en geen gordel, en de chauffeur moest wat pompen op een pedaal om hem in gang te krijgen.
    Na dit overleefd te hebben gingen we opnieuw naar een tempel, maar een hindoe tempel deze keer, die qua stijl gelijkaardig is aan ankgor wat. Ook een zeer mooie plaats overspoeld door schoolkinderen. Op dat moment was de batterij van mijn gsm plat, maar gelukkig niet voordat ik wat goede foto's kon nemen.
    Al met al een zeer aangename dag. Mijn chauffeur dacht eerst dat in een professor was omdat ik een boek las, iets wat zeer zeldzaam is in Indonesië. Ook zei hij dat ik de eerste was die juist kon antwoorden op de vraag hoeveel bezetters Indonesië gehad heeft. Mijn gewoonte om de geschiedenis te lezen van ieder land dat ik bezoek levert eens iets op.
    Morgen kan ik uitslapen, mijn vliegtuig is pas om 13:30
    Read more