Budapest 2023

A short but fine adventure by Dieter Read more
  • 3kilometers

Aankomst budapest

October 1, 2023 in Hungary ⋅ 🌙 17 °C

Negen jaar geleden was budapest mijn eerste solo trip met het vliegtuig, en deze keer keer ik terug met mij ouders. We kwamen in de avond toe, waardoor we enkel wat rondgewandeld hebben en de lichtjes bekeken van de stad langs de rivier. Het is veel drukker in de stad dan ik mij herinner van mijn vorige trip, maar niet overdruk. Ik eindig de dag in een café met craft bieren, iets waar 9 jaar geleden niet veel van te vinden was.Read more

Sightseeing Pest

October 2, 2023 in Hungary ⋅ ☀️ 15 °C

De dag begon om 7:30 met drie borden ontbijt varierend van falafel, worstjes tot saksuka. In de middag volgde de traditionele goulash, de namiddag werd gevuld met een kaneel rol en in de avond werd er nog een veel te grote schnitzel bijgepropt.
    Gelukkig lag het calorie verbruik ook redelijk hoog met 26000 stappen. Deze begonnen met een bezoek aan de basiliek, waarna we de nog vrij lege winkelstraten inliepen richting de grote overdekte markt. Ik had die als middag stop aangeduid, maar we waren er te vroeg en het was er toen al te druk om gezellig te zijn. In plaats daarvan zijn we een mooie gietijzeren brug over gewandeld om een klein kerkje in een grot te bezichtigen en dan terug naar de hotelbuurt om te eten.
    De namiddag werd gevuld met een lange wandeling naar een park met een kasteeltje en een ritje op de tweede oudste metros in Europa, van 1896, 6 jaar na die in Londen. De synagoge hebben we overgeslaan, gezien 23 euro wat veel is. We zijn wat eerder gaan eten en dat was maar goed want het restaurant was volgeboekt waardoor we maar anderhalf uur de tijd kregen. Meer tijd wilden we ook niet nemen want om 20u begon onze boottocht op de Donau. Deze was een mooie afsluiter van de dag. Morgen terug vroeg op voor ontbijt, maar misschien iets minder borden.

Sightseeing Buda

October 3, 2023 in Hungary ⋅ ☀️ 16 °C

Het is mij gelukt om iets minder te eten vandaag, maar twee en een half bordjes ontbijt, een vegetarische sakshuka in de middag en iets Vietnamees 's avonds. Net zoals gisteren had ik blijkbaar een van de top plaatsen uitgekozen, want gezien we niet gereserveerd hadden kregen we maar anderhalf uur de tijd.
    Het doel van de dag lag aan de overkant van de rivier, het buda kasteel en het vissermansbastion. We hadden terug het voordeel ochtend mensen te zijn, er was geen kat aan de lift die ons voor een 30 tal euro naar boven voerde. Rond de middag, toen we naar beneden gingen, keken we met medeleven naar de rij langslapers die nu pas stonden aan te schuiven.
    Het buda kasteel en bastion was een totaal andere ervaring dan 9 jaar geleden, toen was ik er bijna alleen, nu waren er massas bustouristen. Deze keer ben ik wel de mattiaskerk binnen geweest en die was wel de moeite waard, een mix van orthodox en katholiek met de geschilderde muren.
    Na een wandeling op de buda heuvel gingen we terug naar dezelfde plaats als gisteren om te eten, niet ver van het hotel. Gezien de vermoeidheid er wat in zat na gisteren werd de namiddag gevuld met rusten op hotel en een kleine kultuurshock voor mijn ouders bij het bezoeken van een ruïne bar, een soort cafe waar het interieur uit afval en spul van het container park bestaat. Een specialiteit van budapest, maar het is wat visueel wennen. Morgen staat een stevige wandeling op de planning, dus we maken het niet laat.

Budapest parlement

October 4, 2023 in Hungary ⋅ ☁️ 17 °C

Ja het waren terug drie borden ontbijt, maar ik heb het allemaal mooi afgewandeld, denk ik. In de voormiddag was ons plan om het eiland in de donau rond te wandelen, gezien het een mooi park is, maar uiteindelijk heb ik dit alleen gedaan omdat paps iets verkeerd gegeten had en dicht bij een wc moest blijven. In de namiddag, na een pint of twee was alles terug in orde en konden we genieten van de mooie gebouwen in de stad en een bezoek aan het parlement. Dat bezoek was jammergenoeg met een gids en in het frans want het was de enige taal die niet uitverkocht was toen ik twee dagen geleden de tickets kocht. Het is wel de moeite, en niet te lang.
    Kwa eten was het alweer zeer goed vandaag, hoewel mams door een foute bestelling een halve liter hoegaarden mocht drinken, en in de tapas bar savonds goed genoten geeft van de gin shotjes, waardoor we hier en daar de aandacht trokken. Ikzelf bleef nog wat plakken aan een streetfood locatie met craft bier, maar niet te lang. Morgen avond moeten we jammergenoeg terug naar huis.

Terug huiswaarts

October 5, 2023 in Hungary ⋅ ☀️ 13 °C

Vandaag was het einde van een zeer geslaagde citytrip. We hadden alle belangrijke zaken reeds gezien, behalve de museums die ons ding niet zijn, waardoor we de tijd tot onze vlucht vulden met wat rondwandelen in de winkel straten.Read more