A short but fine adventure by Dieter Read more
  • 724kilometers

Milaan aankomst

March 1 in Italy ⋅ 🌧 11 °C

Het was spannend door de staking bij brussels airlines, maar mijn vlucht ging door en tegen de middag stond ik in de regen in Milaan. Eerst moest ik in het centrum geraken, en ik vond een metro ipv een trein in de luchthaven. Waarschijnlijk zijn er meerdere luchthavens in Milaan en heb ik mij op de verkeerde voorbereidt. Met een foute afstap en drie verschillende lijnen stond ik een uur later aan het centraal station waar ik een hapje eten vond met een pint in een food court die ik nooit gevonden zou hebben zonder voorbereiding.
    Het hotel was een paar minuten wandelen van het station, en de rest van de dag bleef te voet, ondanks de regen, want ik had al genoeg stil gezeten.
    De snack die ik in de foodhal gegeten had was enorm lekker maar niet genoeg, er kon nog een pizza bij. Deze kwam uiteindelijk rond 16u doordat ik afgeleid werd door een galerij met te dure winkels en de dom van Milaan.
    De binnenkant van de dom vond ik niet de moeite, na de buitenkant gezien te hebben, en na een pizza in een brouwerij ben ik met een omweg naar het hotel terug gewandeld. Geen goed idee met de regen. Kletsnat aangekomen in het hotel was het eerste dat ik deed een retour ticket kopen naar bologne voor morgen. 80 euro is niet goedkoop, maar het weer lijkt beter daar.
    Het was moeilijk om terug mijn kletsnatte broek en schoenen aan te doen, rond 19u lukte mij dat met de gedachte dat het maar twee minuten lopen was naar centraal station om daar terug te genieten van de eetstalletjes. Mijn keus viel op risotto met blauwe kaas, een smaakbommetje, maar nogal zwaar. Nu vlug gaan slapen want mijn trein morgen is om 7:45

Bologne

March 2 in Italy ⋅ ☁️ 11 °C

Het ontbijt heb ik overgeslagen deze ochtend, om mijn trein te kunnen halen naar bologne. Ik wist het al van mijn vorige trip in Italië, met de trein reizen is hier zeer gemakkelijk en snel. Op een uurtje stond ik in bologne en kon ik de stad zien ontwaken, want voor 10 uur gebeurt daar niet veel. Mijn voornaamste reden was eten natuurlijk, gezien hier de lasagne, tortellini en bolognaise saus is uitgevonden.
    Om de tijd te vullen tussen het eten heb ik de hele stad doorwandels, in de voormiddag in de regen en in de namiddag in de zon. Ook ben ik een paar kerken binnen gewandeld om wat cultureel te doen. Het eten is er lekker, maar niet uitzonderlijk. Wel ben ik er niet meer in geslaagd om avondeten te eten na twee middagmalen, vol is vol.
    De stad zelf is zeer aangenaam om door te wandelen, voornamelijk door het verkeersvrije centrum, en de overdekte voetpaden. In een halve dag heb je het wel gezien, op mijn tempo. Het was lang geleden dat ik nog eens boven de 30000 stappen zat.
    Een probleempje had ik wel: mijn trein ticket was via mijn telefoon waardoor deze niet uit mocht vallen voor de terugrit om 21:06. De beste manier om batterij te sparen is in vliegtuigmode zetten dus het is mij gelukt.

Museumdag Milaan

March 3 in Italy ⋅ ☁️ 10 °C

Gezien het weer besloot ik om zo veel mogelijk binnen te doen, wat neerkomt op museums. Na een traditioneel Italiaans ontbijt bestaande uit pizza en taart ging ik op het gemak naar het kasteel Sforza. De ingang van het kasteel museum was gratis vandaag, en dat was maar best want ik vond het niet de moeite. Het kasteel zelf is mooi, maar het park erachter is nogal troosteloos en modderig, en het museum was een hoop oude stenen, tapijten en wapens die ze zonder veel moeite samengesmeten hadden in de zalen.
    Na het kasteel ben ik terug gegaan naar de foodhal in centraal station, waar ik drie uur gespendeerd heb met pizza en een paar pinten, vanwege dat mijn boek nogal spannend was.
    Om toch nog iets te doen die dag heb ik een uurtje in het wetenschap museum gespendeerd, dat beter was dan verwacht en vooral overvol met families. Het was nogal interactief en op kinderen gericht, een beetje zoals techopolis.
    Mijn poging om de oudste kerk te bezoeken is mislukt, het is zondag waardoor er enen vooraan stond te roepen, en het zou nogal gênant zijn moest ik daar rondlopen en foto's nemen.
    De avond spendeerde ik alweer in de foodhal, mijn favoriete plek hier. Al met al een rustige dag, morgen weer wat meer actie want ik heb een treinticket naar turijn gekocht.

Turijn

March 4 in Italy ⋅ ⛅ 12 °C

Naar turijn vertrok ik iets beter voorbereid, niet te vroeg en met een oplader. Waar ik niet voorbereid op was, was de zon, het was niet meer nodig om gekleed te zijn op vries temperaturen. De stad is mooi, ik kan niets zeggen van de binnenkant van de paleizen en kerken gezien ik in de zon wilde blijven, maar de buitenkant is mooi.
    Veel meer dan rondlopen in de stad en eten in de foodhal van mercato centrale heb ik daar niet gedaan. De winkelstraten waren nogal levensloos, gezien veel gesloten was de maandag. Er was wat meer leven in de parken, dankzij de eekhoorns, het middeleeuws kasteel was echter in renovatie. Het mooie aan turijn is dat de alpen in de verte zichtbaar zijn, maar het blijft een stad waar je niet meer dan een dag moet zijn.
    Terug in milaan eindigde ik mijn dag in de foodhal van het station, waar de barman mij al begon te kennen.