Italië 2021

• 38photos
  • 0videos
  • 645kilometers
  • Day 1

Aankomst napels

November 6, 2021 in Italy ⋅ ☁️ 17 °C

Het was duidelijk drukker op de luchthaven, maar nog niet als vroeger, ik vloog met gemak door de security en zat al rap een leffe te drinken. De vlucht op zich was niet speciaal, maar ze kwamen plots rond met een formulier dat ingevuld moest worden on Italië binnen te mogen. Het zag er nog pre-corona app uit want er was sprake van quarantaine en testen. De meeste toeristen zaten dwaas te kijken naar dat formulier dus ik besloot het te negeren. Eenmaal aangekomen in Napels liep ik gewoon naar de uitgang. Niets van controle dus, en om het mij gemakkelijk te maken nam ik een taxi.

Het was wat zoeken naar de ingang van de b&b, die zat verstopt als een paar kamers op het eerste verdiep van wat vroeger een paleis of zo was. Ik moest een code vanbuiten leren om de poort open te krijgen en dan een sleutel voor de volgende deur, en uiteindelijk die van de kamer. Na mijn gerief in de zeer kleine kamer gesmeten te hebben ben ik de straten in gewandeld op zoek naar eten. Ik zit in de beste regio van de stad gelogeerd, wat wel betekent dat de restaurants daar nogal hip en vooral duur uit zagen. Ook ben ik een zeldzaam geval dat liever bier drinkt, en het is de ene wijnbar na de andere hier. Uiteindelijk vond ik een plaats, maar de pizza was nog net eetbaar. Verkeerd gegokt dus, morgen beter.

Het was merkbaar zaterdag avond in de straten, veel volk op straat en in de bars. Nog geen covid controle gezien. Ik wilde nog wat rondwandelen, maar de vermoeidheid sloeg toe. Ik zal er morgen een ochtend wandeling van maken want het is 40 min naar het trein station.

• Day 2

Naar firenze

November 7, 2021 in Italy ⋅ ⛅ 18 °C

Het ontbijt was ietswat verrassend, een buffet dat vrijwel enkel uit taart en cake bestond. De gezonde dingen waren goed verstopt want ik vond enkel yoghurt. Na 4 calorie bommen gegeten te hebben vertrok ik op wandel naar het trein station. Mijn trein was maar om 11:20, dus ik had meer dan genoeg tijd om een paar omwegen te maken en zo de stad eens te zien. Ik zat inderdaad in de betere wijk gelogeerd, van zodra ik daar buiten was waren de straten vuil, vol hondestront en graffiti. Veel van de gebouwen waren in restauratie, en de meeste auto's zijn schroot op wielen. Wel was er zeer veel volk op baan, meer dan je verwacht in het laagseizoen, hoewel ik vermoed dat het allemaal italianen waren.

Met de trein reizen is een groot gemak, de hoge snelheidstreinen zijn aangenamer dan het vliegtuig, en ondanks de 30 min vertraging was ik snel in firenze. Geen idee wat de vertraging veroorzaakte, maar er werd gevraagd of er een dokter aanwezig was op de trein. De snelheid van de trein ging tot 300 km/u.

Firenze is een groot verschil met napels, propere straten, geen graffiti, minder verkeer en meer toeristen. Hoewel ik vermoed dat het voornamelijk binnenlands tourisme is stond ik toch te kijken van de hoeveelheid volk. Tijdens hoogseizoen en zonder corona moet dit hier een nachtmerrie zijn, nu is het een gezellige drukte. Het was mijn bedoeling om effe rap de stad te verkennen en een café op te zoeken, gezien ik al genoeg gewandeld had, maar het was moeilijk om te stoppen met rondkijken. Uiteindelijk ben ik in een Ierse pub beland om te rusten, wat altijd een goede keuze is. Enkel eten stond op het programma, en na nog een ruim uur rondwandelen en wat research op google vond ik een zeer goed restaurant met een perfecte pizza en speciaal bier. Toen ik rond mij keek terwijl ik op het terras zat te eten zag ik plots dat de ierse pub van daarnet aan de overkant van de straat lag...

Ik had gehoord dat Italië zeer streng was betreft covid, maar heb tot nu toe enkel op de trein controle gehad, en de Italiaanse manier van een mondmasker dragen is in de hand. Bedtijd nu, ben doodmoe.

• Day 3

Florence kerken

November 8, 2021 in Italy ⋅ ⛅ 15 °C

Het ontbijt was terug calorierijk, en deze keer was elk pistoleetje en taartje apart verpakt in plastic folie. Dat moet serieus wat werk zijn iedere ochtend. Eens ik echt niets meer binnen kreeg was het tijd voor een ochtend wandeling. Mijn eerste stop was een heuvel met mooi uitzicht op de stad in de ochtend zon. Het weer is ideaal en tegen 11 uur had ik mijn eerste 10 000 stappen achter de rug, net als een eerste kerkbezoek. Vreemd genoeg was het eerst mijn rug die begon te klagen en daarna mijn buik van de honger. Op weg naar de foodhal die ik uitgestippeld had ben ik toch even gestopt om de kerk van de medici te bezoeken.

De kerken waren maar wat gewoontjes, de foodhal daarentegen was de moeite, zeer veel keuze en gezellig. Morgen zit ik er weer.
    Om 14:15 mocht ik de dome van de basiliek bezoeken, en al een half uur op voorhand stond ik al aan de deur te wachten. Dit bleek zeer verstandig te zijn want op de trappen naar de top kan je niemand inhalen, dus hoe verder in de rij hoe langer je moet aanschuiven door de slakken voor je. Ik was als een van de eersten aan de top, en mijn conditie moet toch nog ok zijn want vele andere toeristen zaten te puffen en blazen toen ze boven kwamen. Het uitzicht is de klim meer dan waard.

Na een korte pauze in het hotel zat er niet veel fut meer in mij en besloot ik eerst wat te lezen in een ierse pub en daarna te eten. Het eten werd vlees met patat om het simpel te zeggen, enkel de parmezaanse kaas viel op, deze had meer smaak dan diegene die je in België kan krijgen. Na nog een korte avondwandeling was de dag vroeg gedaan voor mij. 28176 stappen is niet mis.

• Day 4

Poging tot luieren

November 9, 2021 in Italy ⋅ ⛅ 12 °C

Ik had geen zin om musea te bezoeken, dus na wat cake als ontbijt vertrok ik op een ochtend wandeling om de tijd te vullen tot de middag. Gezien de omvang van mijn wandeling kan ik het niet echt een rustdag noemen, eerder een rustnamiddag, want daarna was het enkel eten en drinken met wat leespauzes ertussen. De foodhal was mijn favoriete plek hiervoor, maar voor avondmaal besloot ik toch een restaurant te nemen, waar ik twee maal zoveel bestelde als ik kon eten. De porties zagen er veel kleiner uit op de foto's. Misschien moet ik een taartje minder eten morgenochtend, maar ik weet nu al dat dit niet zal lukken.

Het valt op dat de meeste mensen buiten blijven eten, in overdekte terrasjes met verwarmers. Of dit de gewoonte is of het te maken heeft met die covid app weet ik niet. Wel wordt er zelden gecontroleerd, enkel in de foodhal had ik het nodig. Het weer is wel vrij zacht, met een frisse wind. Ook kan de stad gemakkelijk vijf maal zoveel toeristen aan dan er nu zijn, gezien de grote hoeveelheid restaurants, maar ik ben blij dat het rustig is.

• Day 5

Naar rome

November 10, 2021 in Italy ⋅ ⛅ 23 °C

De treinrit verliep vlot, ik was tegen de middag in Rome en op wandel naar het hotel dat vlakbij lag. Na inchecken was het eerste dat ik wilde controleren mijn huiswerk, ik had op voorhand opgezocht waar ik een foodhal kon vinden en er zou eene naast het station moeten zijn. En ik had gelijk, net als in florence heb ik een foodhal op amper 10 min wandelen.

Na een hamburger met pint ben ik de stad in gewandeld om te ontdekken dat rome nog niet zo veel veranderd is sinds meer dan 20 jaar geleden. Auto's rijden en parkeren nog altijd overal, en bij elke toeristische attractie zijn er oplichters met bosjes. Net als in florence is er een hoop in restauratie, wat ik nogal onozel vind bij ruïnes. Beter de volledige tempel herbouwen in plaats van alles doen om een paar zuilen recht te houden.

Na een pauze bij een ierse pub ging ik wat lezen op hotel, ik was gewoon moe, en dit bleek uiteindelijk de laatste actie te zijn, op nog eens pizza eten in de foodhal na. Het weer was plots omgeslagen naar regen, waardoor mijn plan om de stad te zien bij nacht tot morgen moet wachten. Ik zit hier nog twee volle dagen, dus tijd zat.

• Day 6

Rome plat gewandeld

November 11, 2021 in Italy ⋅ ⛅ 15 °C

32000 stappen was mijn totaal voor vandaag, de laatste meter naar mijn hotel was het lastigst. Het begon met een ochtend wandeling door het centrum waar ik de trevi fontein, het pantheon en een hoop willekeurige kerken onderweg bezocht. Enkel de kerken zag ik vanbinnen, de rij voor het pantheon was te lang. De kerken waren ook ideaal om eens neer te zitten, gezien alle banken buiten nat waren van de regen.

Geen foodhal vandaag, maar een paar willekeurige restaurants onderweg waar ik ossobuco en trippa alla roma gegeten heb, wat neerkomt op twee maal zeer vettig. Ik had tijdens de middag een rustpauze in gelast met als doel de stad ook savonds te kunnen zien en dat bleek de moeite te zijn. Het is leuk om in de winter te reizen doordat het vroeg donker is. Enkel doordat mijn benen het niet meer aankonden was ik om 19:30 al terug op hotel, morgen neem ik wat langer pauze.

Wat mij opviel vandaag was de tram aan het station: een model van de jaren 80 dat door de roest uiteen aan het vallen was. En toch lieten ze dat nog rondrijden. De metro heb ik nog niet geprobeerd, misschien morgen. Nu wat rusten.

• Day 7

Vaticaan en proberen te rusten

November 12, 2021 in Vatican City ⋅ ⛅ 16 °C

Omdat ik alles te voet wil doen was het al 9:30 toen ik eindelijk het Vaticaan bereikte, wel met een omweg om een paar andere monumenten te zien. Ik was net op tijd, de rij aan de ingang was nog niet lang, wat niet het geval was toen ik terug naar buiten ging twee uur later. De reden waarom ik twee uur nodig had was niet om te bidden voor een mirakel maar om de dome te beklimmen. Ik besloot om de lift te nemen waardoor ik maar 302 treden moest nemen ipv over de 500. Het was lastig genoeg, zelfs mijn rug begon te protesteren toen ik het Vaticaan buiten was, en dat gebeurt tegenwoordig enkel bij de zwaarste inspanning.

Het Vaticaan zelf was natuurlijk anders dan ik mij herinner, veel meer security en een vast pad om te wandelen door die corona toestand. Ik had het geluk dat er niet veel volk was zo vroeg en kon op mijn gemak rondwandelen. Daarna was het wel genoeg geweest voor vandaag. Doodmoe heb ik mij naar een snackbar in het oude centrum gesleept, daarna naar een ierse pub vanwege dat het mooi weer was om op een terrasje te zitten, en uiteindelijk naar het hotel.

Er zijn een hoop zaken die ik niet bezocht heb hier, ik heb eigenlijk het minimum gedaan, maar ik was doodmoe. Enkel nog eens naar een park lopen zat er nog in, het was te mooi weer om op de hotelkamer te blijven. Morgen vroeg op, mijn vlieger is om 10:20.