Finland muggenland! En de regio van Oulu

June 25, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 12 °C

Na een 1ste nacht wild kamperen (en kou lijden in mijn tentje) op 10m van de Barentszee en een paar km van de Noordkaap (in Noorwegen nog), zijn we richting Finland gereden. Mooi Noorwegen ingeruild voor een wat eentoniger, groen bebost en vlakker landschap in Noord-Lapland. En héél veel water. Niet voor niets het land van de 1.000 meren. 🤷👌🏼
    Gisteren gekampeerd in Ivalo en voor de eerste keer sinds 25 jaar nog eens gevist. Én iets gevangen bovendien: een niet al te grote baars. Geen vette vis echter voor op de BBQ. 😂
    Mmmmaaaarrrrr, wat we veel meer vingen: muggen! Het is hier mug, mugger, mugst! Niet normaal. Voor elke Fin die hier woont, zijn er minstens een miljard muggen. Lang leve de (te duur betaalde) Thermacell om het muggenfront te breken. Check!
    Nu zijn we in de regio rond Oulu, een leuke en bruisende stad die in 2026 culturele hoofdstad van Europa zal zijn. De moeite naar het schijnt volgens een Chinese inwoner die we 3 dagen ontmoetten. Omdat we morgen een pittige rit naar Helsinki voor de boeg hebben, kunnen we downtown Oulu echter niet verkennen. Helaas. We zullen nog eens moeten terugkomen. Jeuj!
    Hoewel je niet van je sokken wordt geblazen na elke bocht zoals in Noorwegen, is de foto vanop de plaats waar we ons avondeten oppeuzelen toch ook weer een plaatje. Wie wat langer zoekt en goed kijkt, vindt ik Finland ook veel moois en ongerept. Wij danken God of iets of iemand met vergelijkbare “powers”. ;-)
    Morgen op naar Helsinki dus… 😘🤞
    P.S.: Ook de plaatselijke junior outlaws logeren hier vannacht. Feels so much safer now. 💪🏼