Jogjakarta

June 7, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Donderdagochtend vroeg gaat de wekker voordat de zon op is. Om 6:45 zijn we op het treinstation van Bandung. We hebben een trein geboekt naar het oosten: de bestemming is Jogjakarta. Veel beenruimte is er niet en we zijn de enige toeristen in de coupe, maar een uitzicht hebben we wel. Er schuift een prachtig, afwisselend landschap voorbij. We rijden langs felgroene rijstterassen. Vele bananenbomen. Kleine dorpjes waar kinderen springend staan te zwaaien langs het spoor. Sommige huizen staan zo dicht op het spoor dat we naar binnen kunnen gluren. We rijden over bruggen, met het uitzicht over een prachtig dal waar een rivier doorheen stroomt. Op de achtergrond groene bergen. Wat opvalt is dat er enorm veel begroeiing is.
    De tijd vliegt voorbij. In de trein slurpen we nog een lekkere bak instant noodles naar binnen. Na 9 uur rijden, een uur langer dan gepland, arriveren we in Jogjakarta. Door de vakantie van de Indonesiërs is het erg druk en zijn er heel veel accommodaties volgeboekt. We hebben gelukkig nog een hostel kunnen boeken; wel wat primitiever dan we gewend zijn. Terwijl we op onze chauffeur staan te wachten worden we aangesproken door een gezinnetje dat vanuit Bali is komen rijden om hier vakantie te vieren. Het hele gezin gaat met ons op de foto en ze willen zelfs mobiele nummers uitwisselen.
    Na een hele lange dag reizen komen we in het hostel aan waar we direct in de hangmat ploffen om uit te blazen. Het hostel staat naast een moskee, we horen daarom meerdere keren het luide gezang om op te roepen tot gebed.
    We eten die avond bij een Indiër. Erg lekker, maar met tranen in mijn ogen.
    Jogjakarta heeft 2 indrukwekkende tempels te bieden, die wij ook graag willen zien. Bijkomstigheid: de wekker gaat 's nachts om 03:00 uur, want een half uur later worden we opgehaald om naar de eerste tempel te gaan. Voor een schitterende zonsopgang moet je wat overhebben. We beklimmen een heuvel, vanwaar we de zon vanachter een vulkaan zien opkomen. Het duister maakt plaats voor een paars-roze hemel, wat de omgeving in een prachtige gloed zet. In het dal zien we de mist hangen.
    Om 06:00 uur rijden we naar de eerste tempel: Borobudur. Een boeddhistisch heiligdom van meer dan duizend jaar oud, eeuwen onontdekt gebleven door de begroeiing van de jungle. Het is gebouwd in de vorm van een grote stoepa, met op de bovenste etage kleine stoepa's waar Boeddhabeelden in staan. Het is erg indrukwekkend. Wat tegenvalt is dat er ondanks het vroege uur ontzettend veel toeristen zijn. Voor het grootste gedeelte Indonesiërs. Terwijl we rondlopen en van het bouwwerk proberen te genieten worden we talloze keren, of eigenlijk enorm vaak, gevraagd om op de foto te gaan met hele gezinnen. Mensen gaan zelfs in de rij staan om met ons op de foto te kunnen. Het is ongelooflijk hoe vaak we vastgelegd zijn. De mensen zijn erg enthousiast en vragen het heel vriendelijk, waardoor we het moeilijk vinden om nee te zeggen. Maar na zo vaak begint het vervelend te worden, omdat we niet ongestoord rond kunnen lopen om alles te bekijken. Op het terrein van de tempel staan ook olifanten. Tegen een vergoeding kun je met hen op de foto. Het is twijfelachtig of er wel echt goed voor de dieren wordt gezorgd, het verblijf is niet erg groot en ze hebben kettingen om hun poten.
    Hierna vervolgen we onze trip naar de tweede tempel: Prambanan. Het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex van Indonesië, ook meer dan duizend jaar oud. Het complex bestaat uit prachtige, indrukwekkende tempels. De tempels bestaan uit grote, zwarte blokken. Sommigen liggen in puin, maar er staan er nog genoeg om voor een mooi plaatje te zorgen. Ze torenen hoog boven ons uit; we voelen ons als Hollandse reuzen toch klein. In het binnenste van de grootste tempel staat een groot afgodsbeeld.
    Ook hier is het afgeladen met Indonesische toeristen. We gaan weer ontelbaar vaak met ze op de foto.
    Nadat we een hele ochtend bezig zijn geweest, voelt het alsof er al een hele dag voorbij is gevlogen. Om 15 uur in de middag worden we weer bij het hostel afgezet. We ploffen weer in de hangmat neer, we zijn echt uitgeput. Na het diner gaan we snel naar bed, om 20:00 sluiten we onze ogen. Helaas zit er de volgende ochtend weer geen uitslapen bij: daar later meer over!