Ubud op Bali

June 9, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Zaterdagochtend ging de wekker voor de derde keer op rij weer veelste vroeg. Om 4:30 stonden we naast ons bed, want een uur later moesten we op het vliegveld zijn. De middag van de dag daarvoor hebben we last minute een vlucht naar Bali geboekt.
    Het inchecken loopt gesmeerd en om 7:30 verlaten we het eiland Java. Een uur vliegen en twee uur later komen we veilig op Bali aan. We zitten in de volgende tijdzone en het is hier nu 6 uur vroeger dan in de Nederlanden.
    We willen direct door naar Ubud, een stadje noordelijk van Denpasar. Op het vliegveld worden we belaagd door taxichauffeurs, maar hier willen we geen gebruik van maken. Een taxi op het vliegveld boeken is namelijk minstens 2x zo duur als wanneer we het vliegveld af zijn. Terwijl we de uitgang zoeken worden we aangesproken door twee andere toeristen. Het is een jong stel en ze hebben zojuist een reis vanaf Tsjechië achter de rug. Ook zij gaan naar Ubud en we stellen voor om de taxi te delen.
    We helpen ze ook even opweg met wat praktische tips. Het is grappig hoe zij hun ogen uitkijken naar het compleet andere leven hier, terwijl wij hier al aan gewend zijn.
    De taxirit duurt 1,5 uur, maar is comfortabel. De taxichauffeur vertelt dat zijn ouders Nederlands konden spreken, bij hem is hier echter niets van blijven hangen. Meer dan het woordje 'goedemorgen' krijg ik hem niet aangeleerd.
    In Ubud aangekomen stillen we eerst onze hongerige magen door een lunch naar binnen te werken. Voor de komende nachten hebben we een heerlijke bungalow. Het is geplaatst in een rustig hofje en we hebben ook een zwembad. Even heerlijk bijkomen na de drukte van het reizen en de vele indrukken. We doen die middag een dutje, want we zijn behoorlijk gaar door het slaaptekort. Die avond ga ik zelf uiteten, want Ruben voelt zich nog niet helemaal fit. Terwijl ik naar het restaurant loop, hoor ik opeens een scooter ondersteboven gaan. Ik haast mij snel met flapperende slippers naar de plek van het ongeluk. Een meisje ligt midden op straat onder de scooter, een tweede staat ernaast te hinken. Ik controleer snel of ze in orde is, terwijl wat lokale bijstanders de scooter rechtop zetten. De meiden blijken Nederlands te zijn, en na een snelle check blijken ze geen ernstige schade opgelopen te hebben, op wat schrammen en blauwe plekken na. Ze stappen weer op de scooter en gaan er weer vandoor.

De volgende ochtend slapen we heerlijk uit. Voor deze dag hebben we scooters gehuurd om op ons gemak de omgeving van Ubud te verkennen. Ubud is erg toeristisch en de westerse invloeden zijn duidelijk merkbaar in de vele restaurants en winkeltjes. Wel zien we nog veel terug van de typische Balinese architectuur. Vele tempels, altaren en beelden. Dit maakt dat het wel een heel gezellig, afwisselend stadje is. Overal op straat zien we plekken terug waar mensen een klein offer brengen: een van bladeren gevlochten bakje, met daarin bloemen en wierook.
    We stappen op de scooter en rijden aan de linkerkant van de weg naar onze eerste stop: Goa Gajah. Ook wel de Olifantsgrot genoemd, naar de hindoegod met een olifantenkop die in de grot staat. De ingang van de grot bestaat uit een groot monster met open mond. Rondom ligt een prachtige tuin. Om naar binnen te mogen moeten we een sarong aan; een doek die we om ons middel binden. Waarschijnlijk zal dat wel vaker nodig zijn in Indonesië, dus we laten ons een mooi exemplaar aansmeren door een vrolijke Indonesische vrouw.
    Hierna zetten we onze reis voort naar Danau Beratan: een meer op een berg. Langs de kant van de weg stoppen we even voor een snelle snack. We zitten in eenvoudig tentje, aan lage tafels op de grond. We krijgen saté van de barbecue en plakjes plakkerige rijst in een rol. Na deze lokale maaltijd te hebben overleefd gaan we weer door. We rijden langs Monkey Forest. Apen steken hier de weg over en jatten fruit bij een kraampje. We rijden een prachtige tocht, tussen rijstvelden en verre uitzichten. Terwijl we met haarspeldbochten omhoog zigzaggen, daalt de temperatuur aanzienlijk en rijden we de wolken in. Bij het meer aangekomen blijken er veel toeristen te zijn en door de mist zien we heel weinig. We besluiten daarom wat te lunchen en direct weer terug naar Ubud te rijden. De laatste 5 minuten pakken we nog even een stortbui mee, maar daarna zijn we weer veilig bij onze bungalow gearriveerd, net optijd voor het donker.