Sequoia

October 19, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 10 °C

Na Las Vegas hebben we de banden heel wat mijlen laten draaien. We zijn een heel stuk naar het westen getrokken.
    Donderdag hebben we de hele dag gereden. Op een korte stop bij Calico Ghost Town na was deze dag niet bijzonder interessant. Alhoewel deze stop ook niet bijster interessant was. Het moest een verlaten stadje voorstellen van uit de tijd van de goudkoorts, maar het was omgetoverd tot een toeristische attractie om het geld uit onze zak te kloppen.

Vrijdag hebben we weer een lange route afgelegd. Het landschap is langzaamaan flink veranderd. We rijden door de Sierra Nevada, een bergketen, en Sequoia National Forest.
    De weg is eindeloos en smal. We rijden van de ene bocht de volgende weer in. Slingerend, omhoog en omlaag. Het vergt behoorlijk wat stuurmanskunsten, maar het uitzicht is wel mooi. Het landschap is glooiend, met gele velden en bomen waarvan de bladeren al aan het verkleuren zijn. We rijden langs ranches, waar de koeien in onmetelijke grasvlakten staan te grazen. Menig Hollandse koe zou er jaloers op zijn.
    Wanneer we het bos even achter ons laten komen we in een gebied met vele rijen fruitbomen. Arbeiders plukken de sinaasappels en citroenen.
    Die avond wagen we ons aan de barbecue die op de camping staat. Een tot houtskool omgetoverde kip is het resultaat, maar afgezien hiervan is het wel gezellig en lekker.

Vandaag, (zaterdag), staan we voor dag en dauw op. We hebben weer een lange dag voor de boeg. Vakantie is niet altijd tot rust komen.
    We koersen naar het Sequoia National Park. Dit park herbergt de Sequoia Trees, ook wel mammoetbomen genoemd. Dit is de grootste boomsoort ter wereld.
    We gaan op bezoek bij de stokoude General Sherman Tree. Deze oude baas is niet alleen 2200 jaar oud, maar is ook nog eens de grootste boom ter wereld. In volume dan, want er zijn wel hogere bomen. Alhoewel General Sherman wel 83 meter hoog is!
    We lopen door het bos en komen bij de Sequoia bomen uit. Ze zijn ontzagwekkend groot. We zijn nietig en klein naast de majestueuze bomen. Ze zijn niet alleen hoog, maar ook in omvang zijn ze gigantisch. Ze steken boven alles uit. Deze woudreuzen staan hier al honderden, al dan niet duizenden, jaren en doorstaan alles. Sommige bomen hebben brandplekken, wat wijst op bosbranden die hier hebben gewoed. Vuur deert hen echter niet en kan het niet het loodje doen leggen.
    We bewonderen de bomen en zijn stil van de grootsheid van deze oudste levende wezens op aarde.
    Na deze uitstap reizen we verder in de richting van Yosemite National Park. Maar daarover later meer...!