Yosemite

October 20, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 17 °C

Zaterdag rijden we Yosemite Park in. Het is een gigantisch Nationaal Park en we zouden hier dagen in door kunnen brengen, maar we spenderen hier helaas maar 1 nachtje. Om bij de camping te komen moeten we nog een ruime anderhalf uur rijden, en dat is geen straf, want de uitzichten zijn weer waanzinnig mooi.
    Er is heel veel bos en hoge bergen. De rotsen zijn hier van graniet en dit maakt dat de omgeving er heel anders uitziet dan we eerder hebben gezien. Bekend van Yosemite zijn de rotskoepels. 'Half Dome' is er eentje van. Eigenlijk een halve. Vanuit de verte zie je de opvallende berg al, een halve koepel, waarna deze scherp doormidden is gesneden. We kijken uit over een vallei met bos, graniet gebergte en meertjes en riviertjes. Weer een prachtig stuk natuur.
    Het is hier ook niet ongewoon dat er bosbranden voorkomen. We rijden door stukken bos waar in het verleden een brand heeft gewoed. De tekenen hiervan zijn goed te zien. We kijken uit over een vallei des doods; de kale geraamtes van zwart geblakerde bomen staan stil naast elkaar. Waar de schors is weggebrand resten de witte doodsbeenderen. Er heerst een onwerkelijke stilte.
    Op de bodem is de geboorte van het leven echter weer te zien. Er groeit groen gras en lage struiken spruiten omhoog.
    In het park wordt gewaarschuwd voor wilde dieren, zoals beren en poema's. Het is verboden om voedsel achter te laten of in het zicht in je auto te laten liggen, want beren breken zo in! Bijzonder feitje: beren zijn dol op tandpasta, dus deze moet je ook echt niet tevoorschijn halen. De containers die buiten staan zijn zo gemaakt dat een beer deze niet open kan maken. Mochten we een beer of poema tegenkomen, dan moeten we hard roepen, zwaaien en stenen gooien. We houden onze ogen goed open, maar helaas (of gelukkig) spotten we geen roofdieren.
    Die avond scharen we ons behaaglijk rond het hoogoplaaiende kampvuur onder de schitterende sterrenhemel.

Zondagmorgen slapen we lekker uit.
    We maken een korte wandeling in het park. Het pad voert langs een gedeelte waar het vuur zijn sporen weer heeft achtergelaten. Hierna doemen de reusachtige Sequoias weer voor ons op. Het blijven ontzettend indrukwekkende bomen.
    Verderop ligt een exemplaar op de grond. We klimmen erop en staan hoog boven de grond. Iets verder ligt een volgende. De boom is in z'n volle lengte hol van binnen. Bij z'n wortels kruipen we naar binnen en we worstelen ons meters ver door de boom.
    Als laatste voert het pad door een oude, reeds dode Sequoia heen. Zo'n 150 jaar geleden werd er een gat in deze boom gemaakt om toen al toeristen te trekken.
    We komen erachter dat hier zo nu en dan gecontroleerd een vuur wordt aangestoken, omdat dit goed is voor de Sequoias!
    Na de wandeling verlaten we het park weer om na een korte rit op een nieuwe camping neer te strijken.
    Morgen gaan de avonturen onverminderd verder!