Soluppgång!

February 1, 2017 in Australia ⋅ ☀️ 19 °C

Efter en sen kväll i skuggan av Uluru blir det en tidig morgon med soluppgång vid Uluru. Hämtade vid 5-tiden för att följa när solens första strålar lyser upp den fantastiska klippa som är aboriginernas heligaste plats. Det är lätt att förstå heligheten en magisk morgon när hela Uluru lyser mörkrött. 348 meter hög kommer den rakt upp ur slätten men vi får lära oss att det är som toppen på ett isberg som fortsätter 5,5 kilometer under jordytan. Det känns underbart att äntligen få komma nära och uppleva detta underverk. Med nät runt huvudet behöver man inte heller få upplevelsen förstörd av alla de flugor som vaknar till liv i soluppgången! På hemvägen åker vi runt klippan och ser ett gäng som är på väg att klättra upp.

Resten av dagen har inte varit riktigt lika spännande. Kameran har fått stanna i ryggsäcken då det bara handlat om transport, först flyg Ayers Rock - Alice Springs sedan vidare till Melbourne. Incheckade på ett dötrist Holiday Inn passar vi på att utnyttja hotellets tvättstuga för att hela och rena fortsätta till Nya Zeeland tidigt i morgon bitti.