Till havs!

February 17, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 19 °C

Äntligen! Solen lyser, vågorna slår vänligt mot strand, sjömännen står redo med sin packning käckt över axeln och en flicka vid sin barm, - till havs! Nja, nu tog vi kanske i lite för mycket men vi har haft en fantastisk dag på havet i Bay of Islands med sina 144 öar.

Efter avfärd kom vi rätt så snart i kontakt med ett gäng delfiner, typ 12 - 15 som inte lät sig störas utan lugnt dök efter mat strax utanför hamnen i Russel. Vill du veta var det ligger ska du klicka på kartsymbolen som finns här i överkanten så kan du zooma in till vår nuvarande hemort, långt upp på norra Nya Zeeland. Tyvärr var det extremt svårt att fotografera från en gungande båt och delfiner som visade sig 2 sekunder i taget men ändå suveränt (för oss som var där) med flera delfinbarn som simmade tätt intill sina mammor. Vi har lagt in den enda bilden av typ 50 som ändå visar att det fanns delfiner!

Fortsatt med långsam fart utanför viken där James Cook klev iland som första västerlänning 1769 och träffade maorierna. Vidare i hög fart över ett gungigt hav till "Hole in the rock", en märklig klippformation med en tunnel rakt igenom en klippö i yttersta havsbandet. Fortsätt rakt österut och du hamnar i Los Angeles! Försiktigt tar skepparen oss rakt igenom klippan, definitivt en annorlunda upplevelse!

Vi vänder hemåt men stannar till i Otehei Bay och avnjuter en sen men utmärkt BBQ-lunch. Ett riktigt fantasiställe där vi sitter i skuggan vid stranden på en ö i Stilla Havet, äter, dricker och mår väldigt, väldigt bra! Återstår en halvtimme på havet så är vi hemma i Russel igen.
    Mätta, runda, goda och glada avslutar vi dagen med picnic på vår egen terrass i solnedgången efter en underbar dag!