RainForeStation

February 22, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

Det går upp och ner på vår resa. I går blev det ingen dagboksanteckning för det var en lång dag i huvudsak på flygplatser och i flygplan. Alla vet hur kul det är... Från Auckland till Cairns via Brisbane med typ 3 timmars väntan på vardera flygplats. Det enda två intressanta händelserna var först att de fick för sig att Britt hade rester av sprängämnen i sin väska vilket ledde till stort pådrag med röntgen och bombhund, samt sedan att Barbros väska var trasig när vi anlände Brisbane. I Britts fall tog det tid innan hon blev frikänd, i Barbros fall fick hon en ny väska (mycket bättre!) av Quantas. Resten var mest långtråkigt! Vi var till sist framme vid vårt Reef House i Palm Cove vid 23-tiden.

I dag var det mycket roligare! Uppe med tuppen, hämtade 7:10. Så småningom tåg upp över bergen till Kuranda och snabbt vidare till RainForeStation. Nu är vi långt upp på Australiens västkust och befinner oss i tropikerna. Typ 32 grader varmt och 98% luftfuktighet, - underbart! Här träffar vi krokodiler, koalor, kängurur, Wallabies, Dingos, Tasmanian Devils men också något riktigt läskigt, - stinging trees eller Gympies-Gympies. Vi hade ingen aning men blev visade på ett fjuttigt litet träd som är dödligt! Finns enligt utsago överallt i regnskogen och har ett fruktansvärt starkt gift som man får i sig bara man rör vid bladen. Ska vi dra tillbaks till Nya Zeeland? Märkligt med den stora skillnaden där Australien är fyllt med sådant som tar livet av en medan NZ inte har något farligt förutom höga berg och vänstertrafik.
    Hemresan gjordes via 9 km lång linbana och det var helt osannolikt att sväva fram ovanför regnskogen och att se ner på den enormt täta grönskan. Träden som sticker upp känns oändligt höga och det är omöjligt att se marken långt där under.

En fantastisk dag fylld med intryck och massvis med bilder för att hjäpa minnet. Det är synd att bara 6 får plats här!

I morgon bitti upp kl 5 för fortsatt transport till vår sista anhalt innan vi vänder kosan hemåt och våren i Helsingborg 😆