Äntligen sommar!

June 23, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 25 °C

I dag har vi kört genom södra Jämtland, en snutt i Härjedalen och så småningom in i norra Hälsingland. Vi passerar Ljusdal, Järvsö och kommer slutligen till Bollnäs. Resvägen följer Ljusnan och det är bara att konstatera att Sverige är fantastiskt! Inte minst runt Järvsö och det är lätt att förstå att Lill-Babs alltid återvände hit.
    Bollnäs låter in supersexigt men stan ligger otroligt vackert med mycket vatten långt in i de centrala delarna. Skulle man mot all förmodan gilla bandy befinner vi oss i bandyns epicentrum. Här i krokarna finns världens största koncentration av bandyns elit; Bollnäs, Ljusdal, Edsbyn, Sandviken och Broberg, - jag har säkert glömt några!

Vi var väldigt nöjda med oss själva när vi fått husbilen på plats och då sommaren verkligen har anlänt var det smaskens med en liten sillunch i skuggan under markisen. Självklart med alla nödvändiga tillbehör blev det en utmärkt belöning för dagens körning.

Skönt med långpromenad utmed vattnet där vi rätt så överraskande träffade på ett gäng "bopråmar" som såg väldigt trevliga ut i solskenet. Vi kom också i närheten av kyrkan som rätt så överraskande visade sig vara från 1300-talet. Det känns som att man är en bit från allfartsvägarna men här har funnits bosättning och handel sedan många hundra år.

Tillbaks i hemmet firade vi sommarens antågande med jordgubbar från Hanssons lokala odling och självklart en passande champagne därtill. Det är 27 grader varmt och vi mår alldeles utmärkt i skuggan.

I morgon bär det av tidigt då Midsommarafton ska firas hos Anders och Monika i Västerås.