Ubud - Campuhan Ridge en Tegallalang Ric

March 9, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Zoals gezegd vanmorgen om 8 uur heel decadent ons ontbijt geserveerd gekregen op ons balkon. Smakelijke omelet, toastbrood en een lekkere fruitsalade, afgetopt met een Balinese koffie. Das van die koffie met drab onderin (zoals Turkse koffie).

Op naar de scooter, maar niet voordat we onze huisbaas hebben moeten afschudden die voor de 2e dag verwoede, doch beleefde, pogingen doet ons een excursie aan te smeren. Na hier weer glansrijk in te zijn geslaagd, rijden we met een knagend schuldgevoel naar onze eerste bestemming: Campuhan Ridge. De maps.me app had er weinig zin in en daarom reden we na 100 meter al verkeerd. En "hidden feature" van deze app blijkt het niet herberekenen te zijn, zoals je dat bij een normale navigatie hebt. Na een paar bochten links en rechts, kwamen we op een punt dat ons wel heel erg bekend voorkwam.... het beginpunt!! Het ding heeft ons dus gewoon een rondje van een kilometer of 2, 3 laten rijden om vervolgens dus in de herkansing de goede kant op te gaan.... maar goed, we hebben vakantie, dus geen haast....

Bij Campuhan Ridge aangekomen.... althans dat vond maps.me... maar geen enkel bord te vinden die ons naar de toch redelijk bekende toeristische route zou leiden! Bij een aantal mensen navraag gedaan en zodoende steeds dichter bij het beginpunt gekomen. Dat bleek een nauw straatje, langs een hotel, steil naar beneden te zijn en dan vlak voor de (hele mooie) tempel het kleine paadje rechts volgen! Maar het was de moeite waard! Een smal pad op de top van een langgerekte heuvel, met rechts en links prachtige groene uitzichten. De wandeltocht ging redelijk steil omhoog en in deze warmte gutste het zweet ons uit alle poriën. Aan het eind stond een wellness resort(je) dat hele leuke terrassen had. Een soort bamboehutje op palen in het water met daarin honderden vissen. Heerlijk een annanassapje gedronken en weer terugelopen naar de scooter.

Op naar het volgende adres: Tegallalang Rice Terraces. Hier flikt maps.me hetzelfde geintje met ons! Na 10 minuten sturen, stonden we weer op het beginpunt..... grrrr.... Vooortaan toch maar Google Maps? Op een gegeven moment merkten we dat we in de buurt kwamen, de densiteit van winkels werd steeds dichter en de drukte steeds groter. Toen we de schier onmetelijke rij scooters zagen staan, hadden we maps.me niet nodig om ons te vertellen dat we er waren! Maar eerst hapje eten. Weer een papa en mama Warung (restaurant) uitgezocht en weer voor € 6,- een complete en lekkere lunch inclusief drinken naar binnen gewerkt. En ook voor deze grote toeristische attractie gold: geen enkel bordje met ook maar iets dat ons wijst naar de ingang. Dus maar weer gevraagd. De man in kwestie lachtte schamper en wees naar een trap die 5 meter verderop lag. Dat was dus het beginpunt! En zelfs bij de trap, geen indicatie dat je daar moest beginnen, alleen een disclaimer dat je op eigen risico het gebied betreed.... de trap afgedaald naar beneden en terecht gekomen in prachtige, super groene rijst terrassen. Echt heel erg fraai. Het woord zegt t al, het zijn dus rijst velden die min of meer boven op elkaar tegen heuvels zijn gemaakt. Je kunt hier prachtig doorheen wandelen, hoewel t wel een aanslag is op de conditie. Gaat erg onregelmatig en veelal erg steil! Maar echt supermooi!

Na hier een aantal uurtjes te hebben doorgebracht is het tijd terug te gaan. We hebben lekker nog ff gezwommen en wat gelezen en zijn na een douche de stad in getogen voor een hapje eten. Al snel kwamen we bij een tent langs dat ook pizza's op t menu had staan en voor Talin stond er ook genoeg bij, dus wij naar binnen. Bleek het zo'n linksdraaiende vaganistische geitenwollensokken schuur te zijn met alleen maar verantwoorde ingrediënten. De menukaart was een krant (vooruit: das best origineel) en toen ik een biertje bestelde werd mij fijntjes uitgelegd dat dat niet geschonken wordt. Ik kon kiezen uit thee, superdrinks (met van die wazige superfruit dingen) of "gewoon" vruchtensap. Nou, dan maar t laatste.... Uiteindelijk bleek te pizza best binnen te houden en de kipburger die Talin had genomen kon de test ook doorstaan. Na t eten nog een broek voor Talin gescoord en op huus aan gegaan. Gelukkig was de receptie nog open en konden we ons ontbijt bestellen en kon ik alsnog een biertje kopen! Proost!!