Denpasar Bali - Doha Qatar - Amsterdam

March 26, 2017 in Qatar ⋅ ⛅ 20 °C

Normaal gesproken vlieg je na je vakantie terug en dat was t dan weer. Deze keer echter niet....

We vertrokken vanuit Denpasar al met een flinke vertraging van ongeveer een uur. Dat zou met onze transfer op Doha dus krap worden. Gelukkig hadden onze rugzakken het label "priority handling" gekregen, zodat ze snel naar de volgende vlucht konden. De vlucht zelf was aangenaam, hoewel we wel van stoel zijn gewisseld omdat Airbus een designfoutje in hun A330 heeft.... in de middensectie heb je overal 4 stoelen en dat gaat achterin over naar 3 stoelen. Alleen de beeldschermen zijn zo gemaakt alsof t 4 stoelen zouden zijn, dus zit je er heel scheef voor...

Enniewee, na dit "ongemak" te hebben opgelost door snel naar 2 andere vrije stoelen de verhuizen, liep t goed tot vlak voor Doha. Daar kregen we flinke turbulentie. Door het slechte weer (regen en harde wind, zelfs een zandstorm hoorden we), werd ons vliegtuig in een "holding pattern" geparkeerd en zo hebben we ruim 40 minuten rondgecirkeld. De chauffeur vertelde ons nog dat de aansluitende vluchten door t slechte weer ook allemaal vertraagd zijn, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Toen we eenmaal om 7 uur aan de grond stonden, bleek onze boarding tijd voor Amsterdam al een uur geleden te zijn. De stewardess zei nogmaals dat dat geen probleem was omdat alles is vertraagd.

In de transferhal (die later bekend zou worden als de "transferhel") bleek dat inderdaad een hoop vluchten waren vertraagd.... behalve die naar Amsterdam. Die was al weg!!! Gloeiende, gloeiende...! Dan maar met een heleboel andere mensen die gestrand waren in de rij bij de Qatar transferdesk. Met een paar Duitsers kennis gemaakt en gezamelijk ons lot ondergaan. Het duurde zo ongelofelijk lang! Toen ik eenmaal aan de beurt was heeft de man achter de balie er letterlijk 45 minuten over gedaan voor hij met een paar opties kwam. Al die tijd geen woord, geen info, niets! Hij ging op een gegeven moment zonder een woord te zeggen weg van zn plek, om 20 minuten later terug te komen. Je moet je voorstellen dat er ruim 100 mensen voor die balie staan en er waren 8 Qatar medewerkers.... en bij iedereen duurde t zo lang leek t.

Goed, er waren 2 opties:
    1. Wachten tot morgen en dan de vroege vlucht naar Amsterdam. Dus overnachten
    2. Via Rome, daar over stappen op een Alitalia vlucht naar Amsterdam. Verwachtte aankomsttijd in Amsterdam 23.00 uur

We wilden naar huis dus optie 2 gekozen. "Gaat u maar ergens zitten, dan brengen we straks de nieuwe boarding passes". Dat even, werd 1,5 uur voordat we ze kregen. De vlucht naar Rome zou om 15.50 uur vertrekken. We kregen een lunch voucher en gingen die direct inwisselen. Een kleine rij maar, dat valt mee! Ja, niet dus! De Indiaase man die even voor ons stond, bleek de lunchrij vertegenwoordiger van een groep van 46 mensen (serieus, ik heb t bij hem nagevraagd!) te zijn. Die schoven er dus allemaal nog ff tussen, tot grote irritatie van iedereen. Wij stonden in de "lunch voucher rij" en daarnaast was de balie voor de betalende klanten. Talin was furieus en is dus gewoon hondsbrutaal naar de betaalde balie gegaan en geëist dat we daar eten zouden krijgen. Ik gaf t weinig kans, maar ze kreeg t zonder moeite voor elkaar!!! Hahaha! Na het eten nog wat geshopt. Talin een ring gegeven voor haar verjaardag en ze heeft zichzelf getrakteerd op matching oorbellen. Toen op de borden gekeken welke gate we moesten hebben en toen bleek de vlucht 4 uur vertraagd! We hadden een transfer window van 2 uur, dus dat zou wéér niet gaan! Driewerf gloeiende!!! Dus wéér terug in die rij en het hele circus zou weer van voren beginnen.

Weer dat wachten, geïrriteerde mensen om je heen, mensen die voordringen, geen informatie, etc. Lang verhaal kort: na weer uren wachten werden we geboekt op de vlucht naar Amsterdam de volgende dag (optie 1 dus). Ik had gevraagd of we onze rugzakken konden krijgen. Ten 1e omdat daar natuurlijk spullen inzitten die we kunnen gebruiken, maar ten 2e omdat we ze dan morgen persoonlijk kunnen inchecken op de juiste vlucht! We zijn inmiddels zoveel heen en weer gesolt dat de kans dat onze bagage alsnog in Rome staat, exponentieel toegenomen is. Omdat onze agent weer spoorloos was verdwenen zonder iets te zeggen en na een half uur een andere kwam, moest ik t weer uitleggen. Hij zei dat t goed zou komen en dat de bagage gewoon naar Amsterdam zou gaan. Ik was inmiddels zo moegestreden dat ik maar heb toegegeven en we hopen dat t dan maar goed komt.

Het hotel ligt een kwartiertje buiten het vliegveld en is boven verwachting mooi! We zijn echt bekaf en hebben snel gegeten en om 19.30u lagen we op bed. Morgen om 4 uur weer naar t vliegveld.

Daar zijn we inmiddels. Toch maar bij de bagage service van Qatar navraag gedaan naar onze bagage. De mevrouw heeft ze gelokaliseerd en bevestigde dat ze klaarstaan voor vertrek naar Amsterdam. Halleluja! We hebben de identificatie nummers gekregen en zitten nu aan een bakkie koffie te wachten tot we aan boord kunnen.