Nieuwe verblijfplaats: Rovinj

September 21, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 22 °C

Tijd om de spullen weer bij elkaar te zoeken en naar de volgende verblijfplaats te gaan: Rovinj. Deze stad ligt maar liefst 35km noordelijk van ons.

Nadat we nog een poosje met onze overburen hebben gekletst komt toch echt de tijd om te gaan. Talin manoeuvreert de camper handig van het terrein, nadat we ons eerst hebben ontdaan van de inhoud van zowel de vuilwatertank als het chemisch toilet. Ook weer vers drinkwater getapt, dus we kunnen er weer tegen!

Mooie rit langs de kust gehad. De vegetatie verandert hier naarmate je meer landinwaarts gaat. Aan de kust hoofdzakelijk dennenbomen, landinwaarts meer loofbomen. We komen ook een heleboel olijfboomgaard en tegen. Deze industrie stamt hier al uit de Romeinse tijd.

We hebben een mooie camping op het oog. Daar aangekomen echter bleek het vol te zijn. 😥 Maar, vanaf morgen is er wel plek! Das mooi, noteer maar dat we dan komen! Voor vannacht dus op zoek naar een andere plek. De dame van de camping hielp ons daarbij en gaf de aanwijzingen voor een camperplaats vlak bij het centrum van Rovinj. Op een camperplaats zijn niet of nauwelijks faciliteiten zoals douches, toiletten, electra of internet. Eigenlijk dus gewoon een parkeerplaats waar je mag kamperen....

De camper daar neergezet en meteen een mooie wandelroute opgezocht door Rovinj. De lucht betrok flink, maar we wilden toch even lunchen op een grasveldje van de camperplaats met een mooi uitzicht. We hadden ons kleedje net uitgerold en toen kwamen er hele dikke druppels. Terug naar de camper!!! Na de lunch washet weer droog. Toch maar vertrekken. De lucht bleef dreigend, dus Talin wilde na 200m toch effe terug om haar regenjas te halen. Ik wachtte met Zenna op straat totdat ze terug zou komen. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ineens begon er een stortbui, niet normaal! De dichtstbijzijnde boom kon dat water na 2 minuten ook niet meer tegenhouden, dus toen het een klein beetje minder regende, sprintte ik met Zenna 50m verder naar een afdak van een gesloten restaurant. Het ging werkelijk beestachtig tekeer en de straat veranderde in een stomende beek! Na 15 a 20 minuten was het ergste achter de rug. Op een drafje terug naar de camper en de natte kleding uitgedaan. Even op bed gelegen en maar wachten tot het droog werd. Na zo'n 20 minuten werd het droog en werd t ook direct weer prachtig weer!

Op naar de stad! Rovinj is werkelijk prachtig met nauwe straatjes allemaal met van die grote stenen als weg. Doet allemaal heel mediterraan aan. De haven is erg gezellig met hele mooie restaurantjes en piepkleine winkeltjes. We hebben de hele middag daar rondgelopen tot we tot onze "schrik" erachter kwamen dat het al over half zes was. Om nu weer terug te lopen naar de camper heeft ook geen zin. Zenna moest ook wat eten dus hebben we bij de dichtstbijzijnde supermarkt wat snoepjes voor haar gekocht. Toen moest onze inwendige mens verzorgd worden. Leuk restaurant uitgezocht aan de haven en prima gegeten! Nog een lekkere wandeling terug naar de camper en strakjes lekker slapen!