Slovenie en Kroatie 2023

A 21-day adventure by Hans Read more
  • 611kilometers

Dag 1 en 2 Stuttgart en Slovenie

September 12, 2023 in Slovenia ⋅ ☁️ 20 °C

Na een lang jaar met vele gebeurtenissen, met name op werk gebied, gaan we nu eindelijk op vakantie. Uiteraard met onze "nieuwe" camper! Dit jaar hebben we besloten om een reis naar Kroatie te maken met een eerste stop in Slovenie.

Talin had het in het weekend van 9 en 10 september nog een yoga retraite met Laura en Madelon die erg leuk was maar wel heel erg warm. Er werd deze week wederom een hitte record gebroken. Dus we vertrokken pas op maandag 11 september. Doel was om om 07.00u te vertrekken, maar dat werd uiteindelijk 07.30u, dus voor ons doen best OK. De reis naar onze eerste stop (Stuttgart) was zonder heel veel spannende zaken. De camper reed geweldig, Zenna was lekker rustig en Talin en ik hebben elkaar afgewisseld met rijden. Rond 16u waren we in Stuttgart. We hadden met Robert afgesproken om daar wat te gaan eten. We hadden de camping zo uitgekozen dat Robert niet zo lang hoefde te rijden.

Het was wel een bijzondere camping met enige uitersten. Om bij de entree te komen reed je langs een langgerekt terrein met allerlei kermisattracties en caravans van de kermisklanten. Het bleek later dat Stuttgart, net als Munchen, het oktoberfest kent. Er stonden achter onze camping een stuk of 4 joekels van bierhallen, waar zo'n 5000 man per hal feest kan vieren en pullen bier kunnen wegtikken.

We zijn eerst met Zenna wezen wandelen en een mooi park bezocht. Omdat het f..king heet was, dreven we van het zweet: dus douchen. Sanitair van de camping bleek van uitstekende kwaliteit te zijn en ook schoon, dus dat was een grote meevaller! We spraken met Robert af om 18.30u. Na wat zoekwerk was hij er uiteindelijk en toen kwam de 2e verrassing: de bistro op de camping seveerde ons een uitstekende maaltijd! Heerlijke Ribeye steak en Maultaschen! Robert heeft na het eten de camper nog even bewonderd en ging rond 21.30u weer naar huis.

Wij hebben redelijk geslapen en de volgende ochtend ging om 06.30u de wekker.... Ook vandaag hadden we iets meer dan 600km voor de boeg dus snel vertrekken. De reis ging naar de omgeving van het meer van Bled. Een zeer bekende trekpleister in Slovenie. Wederom was de reis zelf niet vermeldenswaardig. Camper reed geweldig, Zenna deed het goed en wij hebben elkaar afgewisseld met rijden. Alleen bij de grens met Slovenie moesten we een vignet kopen. De dame achter de balie moest het kentekenbewijs van de cmaper hebben. Daar staat echter niet op dat het een camper is. Ik heb de dame met veel moeite weten te overtuigen dat het niet op het kenteken wordt vermeldt, maar dat de camper weldegelijk als zodanig staat geregistreerd bij de RDW in Nederland. Alsof ze nog nooit een Nederlandse camper hadden gezien daar!!!

We zijn min of meer op de bonnefooi naar de Eco River Camping gereden omdat die er erg leuk uitzag maar op de site stond dat honden niet toegestaan waren. Bij de camping aangekomen, was de hond echter geen enkel probleem. Hele leuke camping met veel ruimte, een leuke mix van mensen (verdacht veel Belgen overigens...), een heel leuk mini restaurantje en nomaden tenten die je kunt huren. Nadat we de camper hadden geparkeerd op de ons toegewezen plek, zijn we gaan wandelen. Eerst probeerde Talin nog te zwemmen in de rivier, maar de vele mega gladde stenen en het snelstromende water deed haar besluiten de pogingen te staken.

De wandeling ging door het bos dat direct naast de camping ligt. Zodra we Zenna losmaakten, ging ze er als een raket vandoor. Helemaal happy sprintte ze van de ene plek naar de andere! Ze had wat overtoligge energie die ze blijbaar kwijt moest na 2 dagen geduldig in de camper te hebben rondgehangen. Nadat we terug kwamen op de camping was het happy hour bij Rex' bar: een tot afhaalrestaurant omgebouwde caravan. Talin nam een lekkere Aperol Spritz en ik hield het gewoon bij een biertje. De kaart van Rex' bar was eenvoudig. Wat salades en wat wraps. Maar.... super lekkere wraps en als toetje een Belgische wafel met caramel! Yummie!!! Omdat de Aperol Spritz op een nuchtere maag de nodige coordinatieve uitwerking had op Talin, belandde voornoemde Belgische wafel ondersteboven op de bank. Dus alles terugschuiven op het bord en met het schaamrood op de kaken naar een natte doek gevraagd om het allemaal weer schoon te maken.

Morgen gaan we eerst een klein stukje terug naar het meer van Bled (Schijnt erg mooi te zijn). Daarna toch weer 300km naar de Plivice meren. Wellicht dat we daar dan 2 dagen blijven. Gaan we daar wel weer bekijken!

Plitvicka Meren

September 14, 2023 in Croatia ⋅ ☀️ 25 °C

Gisteren zijn we uit Slovenie vertrokken. We gingen best vroeg want het was iets meer dan 300km rijden. Er moet iets mis zijn gegaan, want uiteindelijk zijn we veel langer onderweg geweest dan voor de 300km staat. Moet wel gezged dat we een heel stuk binnendoor hebben gereden en dat dat een bijzonder mooie route was. Onze MC de Fendert zou hier haar hart kunnen ophalen!

Onderweg een lekkere bak koffie gedronken met een fantastische Blueberry cheesecake. Zo lekker dat je er nog wel een paar op kon! Dus maar snel verder voordat de verleiding te groot wordt. We wilden naar een camping in de buurt van de Plitvicka meren. Dit is een must see in Kroatie. Dit nationale park staat op de wereld erfgoedlijst van de UNESCO. We hebben uiteindelijk een 5 sterren camping gevonden waar we ons rond 15 uur melden. Of we even Eur 70,- per nacht wilden aftikken. Goedemiddag!! Toch maar gedaan want het lag dicht bij het nationaal park en we wilden daar met de fiets (en hondenkar) naar toe. Dat werd ons echter ten sterkste afgeraden aangezien de weg ernaar toe geen fietspad kent en er veel verkeer is. Er is wel een shuttle bus, maar die kostte (voor een ritje van nog geen 10 minuten) Eur 35,-. Nee, dank u wel. We besluiten om dan maar met de camper erheen te gaan. Parkeer plekken voor campers zijn echter beperkt dus we moeten er vroeg zijn. 'S avonds in het schemer Zenna uitgelaten en aan de praat geraakt met een paar Duitsers die ook hun hond uitlieten. Zij hadden hetzelfde idee.

We hebben goed geslapen en om 06.30u ging de wekker weer (het lijkt op werken die vakanties van ons). Snel aankleden, hond uitlaten en de camper klaar maken voor vertrek. Om 07.40u reden we het parkeerterrein 2 op. Er was op dat moment nog genoeg plek. Een vriendelijke dame bij de receptie vertelde ons dat we eerst een stukje moeten lopen, dan met de bus naar het beginpunt van route H, dan wandelen langs de watervallen, dan met de boot, weer wandelen langs de watervallen en dan met de bus weer terug. Check, doen we!!

Zenna was wel nerveus in de bus (en later ook op de boot) maar het ging verder prima. Bij het beginpunt begon de pret al. De meren zijn gevuld met ongekend helder water. Je kunt echt meters diep kijken. En een prachtige smaragd groene kleur. Je loopt een groot gedeelte van de tijd over een houten brug die net boven het water hangt. Erg mooi aangelegd! Het is een werkelijk schitterende wandeling en je komt ogen te kort om alles in je op te nemen. Gelukkig hebben we de foto's nog, hoewel die niet kunnen laten zien hoe het er in het echt uitziet!

Op ongeveer de helft ga je met de electro boot naar de andere kant van het grootste meer. Daar hebben we een heerlijke kop koffie gedronken en een chocolade muffin gedeeld. Talin had overigens erg lekkere (stok)broodjes met avocado, feta en rucola gemaakt en die gingen er goed in!!

We volgen de borden "big waterfall" en zijn benieuwd waar we uitkomen. Ineens wordt het ook enorm druk en het is gewoon dringen op de smalle paadjes. Je moet er niet aan denken om hier in het hoogseizoen te lopen! De grote waterval is zo'n 87 meter hoog en is erg mooi. Voordat we daar aankomen zijn er nog meerdere watervallen die we zien en de zijn eigenlijk nog mooier dat de grootste.

Uiteindelijk komen we bij het busstation uit om weer naar ingang 2 te komen. Daar raken we aan de praat (ze vonden Zenna zo'n mooie hond) met een paar Nederlanders. Gezellig even gebabbeld. Daarna kwam er een andere Nederlandse dame naar ons toe en zei dat Zenna zoveel op haar hond lijkt! Die hond komt dus ook uit Roemenie! Ook met haar wat gekletst. We besluiten echter dat we niet met de bus gaan, maar langs de oevers van het meer te lopen naar ingang 2. Heel mooie wandeling en heel rustig! Intussen is de lucht behoorlijk donker geworden en het begint te onweren en ook flink te regenen. Omdat we onder de bomen lopen worden we niet heel nat.

Uiteindelijk bij het parkeerterrein aangekomen en naar huis gereden. Op de camping (ongeveer 7km verderop) heeft het helemaal niet geregend!!!

De Plitvicka meren hebben ons zeker niet teleurgesteld. Het was werkelijk prachtig en inderdaad een absolute must als je naar Kroatie gaat en daar in de buurt bent (of komt)

Op weg naar Autokamp Draga

September 15, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 22 °C

We hebben toch besloten om vandaag weer verder te rijden en de 5 sterren camping te laten voor wat ie is. Het hoofddoel (Plitvicka meren) is bereikt, dus we willen nu naar de kust. Daar is het volgens diverse ingewijden mooier dan het binnenland waar we nu verblijven. Om 8u de wekker en rustigies aan alles klaar gemaakt voor vertrek. Voordat we wegrijden de watertank weer goed gevuld. We kunnen er weer tegen!
    Talin begint vandaag met rijden. Al snel komen we op een heel erg smal weggetje terecht waar een tegenligger een probleem kan vormen. Na een paar kilometer komen we de 1e al tegen! De dame zit druk te gebaren achter het stuur dat we uit de weg moeten, ondanks dat wij stijgend verkeer zijn en dus voorrang hebben…. Talin laat de camper majestueus achteruitrollen zodat de heethoofd erlangs kan. Daarna komen we gelukkig geen tegenliggers meer tegen. Omdat er een koffie is ingegaan, moet er na een tijdje geplast worden en dat wordt moeilijk als je achter het stuur zit. Dus ergens de camper neergezet zodat Talin naar het toilet kan. Ik neem het vanaf daar weer over met rijden. Ik heb het een stuk eenvoudiger dan Talin want de wegen worden breder en wordt uiteindelijk gewoon twee baans. De kwaliteit van de binnendoor weggetjes is niet best en dat betekent dat het nadeel van een camper (althans zo’n oud beestje zoals wij hebben) stevig naar voren komt: de herrie! Als je over de bobbels rijdt, klettert en rammelt alles dat het een aard heeft. Het is met name de huisraad die zoveel herrie maakt, maar toch…. De camper zelf kan er ook wat van!
    Gelukkig worden de binnendoor weggetjes uiteindelijk verruild voor de snelweg en wordt de herrie ook een stuk minder. Na zo’n 100km gaan we de snelweg weer af en doemt voor ons de Adriatische zee op. Het landschap is hier ook compleet anders dan in het binnenland. Een Mediterrane sfeer maakt zich van ons meester en ook de temperatuur is hier een stuk hoger dan in het binnenland (15 graden t.o.v. 25 graden!) We rijden door mooie stadjes en uiteindelijk komen we bij Autokamp Draga aan. Leuke camping die toch nog behoorlijk vol staat! Dit verbaast ons omdat alle schoolvakanties toch ten einde zijn! Het zijn uiteraard de mensen die geen schoolgaande kinderen (meer) hebben, maar dat er nog zoveel zijn verbaasd ons dus.
    We krijgen een mooi plekje toegewezen en nadat we de camper hebben neergezet en opgetuigd (duurt ongeveer 10 a 15 minuten), zijn we gaan wandelen. Leuk plaatsje met een leuke boulevard, dito restaurantjes en een kiezelstrand met kraakhelder water. Aan het strand in een leuk tentje met chagrijnige bediening hebben we een bakkie gedaan en daarna is Talin natuurlijk gaan zwemmen en Zenna heeft wat pootje gebaad. Ik bewaar het zwemmen voor morgen (denk ik).
    Na het zwemmen hebben we een flink stuk gewandeld. Zenna was er op een gegeven moment wel klaar mee. We strijken neer in een cafeetje waar we een drankje doen voordat we weer teruggaan naar de camping. Straks (weer) BBQ’en. Morgen blijven we ook nog hier en dan waarschijnlijk weer verder richting Pula.

Autokamp Draga en wandelen

September 16, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 23 °C

Lekker geslapen vannacht! Ondanks dat onze camper een bietje scheef staat, toch goed geslapen! We moeten nog steeds de truc met de “levellers” een keer gaan uitvinden, zodat we wat meer waterpas kunnen komen te staan.

Rustig aan op gang gekomen, want er staat een lange wandeling op het programma vandaag. Via de app “Komoot” heeft Talin een tocht van maar liefst 12km uitgezocht. Gezien de best hoge heuvels in de directe omgeving, was ik bang dat er behoorlijk moest worden geklommen vandaag. Ik werd niet teleurgesteld in mijn angst.
    Direct vanaf de camping sloegen we linksaf een weggetje in en daar begon het al…. Heel steil naar boven! En dat steile bleef maar doorgaan! In de hete zon was er geen houden aan en baadden we binnen een paar minuten in het zweet. Zenna sjokte aan de lijn achter ons aan en het was wel duidelijk dat zij er ook last van had! Maar we hielden vol en dachten vaak aan “Kamp van Koningsbrugge”. Eigenlijk was wat wij aan het doen waren maar kinderspel vergeleken met de ontberingen van die gasten! Kortom, niet zeuren, doorgaan!!

Maar goed, zoals het oud Hollandsch spreekwoord luidt: “what goes up, must come down!” en dat gebeurde ook. We waren inmiddels van de verharde weg op een soort bospaadje terecht gekomen en die vlakte steeds meer af tot het moment dat we naar beneden liepen! Halleluja!! Wat een verademing! Na een mooi stuk in het koele bos (Zenna was inmiddels alweer helemaal in haar element en liep lekker voor ons uit), kwamen we ineens bij een (volgens het bord dat daar stond) verlaten gehucht. Er liep een watervalletje door het gehucht en dat dreef een watermolen aan die ooit ook echt draaide en als graanmolen dienstdeed. Lekker even verfrist met het koele, heldere water en Zenna bleef blij heen en weer lopen in het water om af te koelen.

Toch maar weer verder! We kwamen de bocht om en stonden oog in oog met een gloedje nieuwe speeltuin!!! Er is in de verste verte niemand te vinden en we zijn in de afgelopen 2 uur ook niemand tegengekomen, maar hier hebben ze een joekel van een speeltuin neergezet! Leek ons een verspilling van geld…. We liepen door het bos het pad verder af naar beneden. Het pad varieerde van kiezels tot grote stenen en je moest erg goed uitkijken dat je je niet verstapte. Niet verstappen was ook een goed advies omdat links van ons het zo’n 50 meter recht naar beneden ging. Uiteindelijk kwamen we toch weer op een asfaltweg uit en volgden die tot aan het dorp. Maar niet voordat we de laatste afdaling met een trap (waar geen eind aan leek te komen) af hadden gelegd.

Bijna onderaan werden we ingehaald door een ranke dame die ineens in tranen uitbarstte. Talin zou Talin niet zijn om er direct op af te stappen en haar op te vangen en een knuffel te geven. Ik had werkelijk geen idee wat er gebeurde, maar volgens Talin had de ranke dame ineens een paniekaanval….. Het laatste stuk voerde langs de boulevard waar we gisteren ook waren. We wilden een tafel reserveren bij een mooi restaurant die we hadden gezien, maar dat zat vandaag en morgen al vol! Dan maar wat anders.

Op de camping aangekomen hebben we eindelijk onze lunch gegeten en zijn we aan het bijkomen van deze uitdagende wandeling. Morgen houden we een wat rustigere dag!!

Rustdag in Draga

September 17, 2023 in Croatia ⋅ ⛅ 24 °C

Het is een rustdag in Draga voor ons. Gisteren natuurlijk overdreven veel gedaan en het moet wel vakantie blijven dus vandaag rustigies aan gedaan!
    Er moest nog wel wat geklust worden.

We hadden in een campingshop in Budel een wasrek voor aan de fietsdrager op de kop getikt en die moest nog worden geïnstalleerd. Ik had wat gereedschap bij me, maar je raadt het al, ik kwam wat tekort. Een boormachine met een staalboortje…. Bij de kampbaas gevraagd, maar die had niets en om nu iedereen langs te gaan leek me ook weer zo wat. Dus, drastische maatregelen! Met de bij geleverde zelftappende schroeven een gat getimmerd in de buis en met die zelftappende schroeven het gat opgerekt. Zo kon ik alsnog het wasrek plaatsen! God, wat ben ik toch goed…. 😉

Talin ging op de fiets efkes naar het dorp om boodschappen te doen en ik heb het supboard ondertussen met de pomp opgeblazen. Das best een werkje trouwens. Omdat om 14u de GP van Singapore zou beginnen, zijn we direct met het supboard on de arm naar zee gegaan en daar heerlijk op het kraakheldere water gepeddeld. Weer thuisgekomen een lekkere lunch gegeten en toen was het tijd voor de GP! Max startte als 11e (erg slechte kwalificatie) en kwam uiteindelijk knap als 6e over de finish. Leuke race!
    Nu nog even wat voor mijn werk doen en vanavond gaan we zelf een pizza in elkaar knutselen met de gas BBQ. Morgen vertrekken we richting Pula. Dat is het zuidelijkste puntje van Istrië.

Naar Pula

September 18, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 25 °C

Vandaag gaan we deze leuke camping verlaten en vertrekken we richting Pula op het zuidelijkste puntje van Istrië. Een ritje van zo'n 70km. Maar wat voor een rit! Prachtige kustweg en we begrijpen nu dat we zoveel motoren hoorden op de camping. De weg doet qua bochtengehalte niet onder voor Oostenrijk of Zuid Frankrijk!

Bij de Lidl in Pula wat inkopen gedaan. Het is opvallend hoeveel bewonderende blikken en positieve opmerkingen we krijgen over Zenna. Iedereen vindt haar mooi en wil haar aaien. Zenna zelf vindt t allemaal maar zo zo...

De camping die we hebben uitgezocht ligt op een schiereiland net buiten Pula. Bij de receptie kregen we een kaart van de camping. Ga maar rondkijken en kom maar met jullie voorkeuren dan kijken we of die beschikbaar zijn. Camping is zeer bosrijk en staat aan de kust. Heel mooi maar ook heel groot! Ongelofelijk hoeveel gasten er nog staan! En het zijn voor zo'n 90% campers! We zoeken een paar mooie plekken uit en onze favoriet is nog beschikbaar! Yeeeh! Mooie plek vlakbij de zee onder mooie bomen en dichtbij de sanitaire voorzieningen.

In no time hebben we camper neergezet en alles klaargemaakt. Luifel uit, vloerkleed gelegd, stoelen en tafel opgezet en de fietsen van de drager gehaald. We worden er steeds handiger in! En dan: lunch!

We gaan daarna Pula verkennen. Het amfitheater is 1 van de best bewaarde van Europa en dat is dus doel nr. 1. De stadsbus stopt voor de camping. We zeggen de chauffeur dat we naar t centrum willen en tikken daarvoor 4 euro af. In de stad aangekomen komt op een gegeven moment de chauffeur naar ons toe en zegt dat we er hier uit moeten! Wat een service!!!

Het amfitheater is inderdaad mooi en we raken aan de praat met een paar Polen die al 8 maanden met de camper rondtrekken door Europa. Ze kunnen allebei mobiel werken dus dat geeft hen vrijheid. Heel inspirerend dat soort verhalen. (en jaloersmakend, dat moet ook gezegd) Na het amfitheater is het tijd om de rest van het oude centrum te verkennen. Leuke binnenstad met leuke winkels. Om een uurtje of 6 neergestreken bij een restaurant. Redelijk gegeten en gedronken voor een totaal van € 37,-.

Op naar huis! Tja, dat was niet zo makkelijk. Buslijn 1 was op ons opstappunt gecanceld en er bleek geen andere buslijn 1 halte in de buurt. Now what?!? Gevraagd aan een soort BOA die in het Kroatisch verklaarde dat we bij die halte maar moesten wachten. Lang verhaal kort: uiteindelijk kwam er een bus (niet buslijn 1) en we vroegen de chauffeur waar we dan moesten opstappen. Hij zei, blijf maar in mijn bus, we komen straks langs de halte die je moet hebben! Deze man verdient opslag. Wat een service!!! Bij de door hem aangewezen halte uitgestapt en binnen 5 minuten stond buslijn 1 voor onze neus! Nu met een biertje dit verslag in elkaar knutselen en dan naar de mand.

Dag 2 in Pula

September 19, 2023 in Croatia ⋅ ☀️ 25 °C

Een camper is hartstikke leuk maar het kan ook erg warm zijn 's nachts! De airco aan is geen optie want de unit hangt letterlijk boven onze hoofden en hij gaat behoorlijk tekeer. Kortom, we worden soms wel eens wakker van de warmte 's nachts.

Vandaag gaan we een fietstocht doen rondom Pula, genaamd Stinjan (ook weer via de Komoot app). Dus de fietskar voor Zenna opgetuigd, spulletjes gepakt en gaan. Fietsers zijn hier niet vanzelfsprekend. Degene die fietsen zijn 9 van de 10 keer toeristen. We baren daarom veel opzien met de hondenkar waar de kop van Zenna eigenwijs uit steekt! Het eerste gedeelte van de tocht gaat door de stad. Ondanks dat men geen fietsers gewoon is, liggen er toch zo nu en dan fietspaden. Dat dan weer wel! De route gaat soms langs rare dingen. Zo rijden we opeens op een verlaten rangeerterrein waar verlaten kantoren en grote garages staan. Terug gegeven aan de natuur zo lijkt t!

De stad uit en dan klimmen en dalen we door wat woonwijken en komen uiteindelijk bij een mooi strandje uit. Daar heeft Talin lekker gezwommen en ik heb op de fietsen gepast.... 😎😆 Terug was een beetje zoeken want de navigatie was niet geheel duidelijk. Maar de camping zonder noemenswaardige problemen terug gevonden. Tijd voor de lunch!!

Het barst hier overigens van de eekhoorns. Sommigen kuieren gewoon langs je tafel! Zenna wordt helemaal gek hier, want eekhoorns zijn gezanten uit de hel wat haar betreft en moeten beblaft en het liefst achterna gezeten worden. Maar dat lukt niet als je aangelijnd ligt! 😉

Het weer is prachtig en we hebben de zee letterlijk voor de deur, dus wordt het tijd de sup te voorzien van de nodige luchtdruk. Zenna laten we in de camper (met de airco aan) en gaan met de sup onder de arm naar de zee. Uitkijken want de rotsen zijn superglad! Er zijn best wat golven, maar prima om te suppen. Lekker stuk gevaren en gezwommen. Na een uurtje of 2 terug gegaan. Daarna ben ik wat gaan werken en Talin heeft een flink eind met Zenna gewandeld.

Morgen (als de zee het toelaat) gaan we kayakken en snorkelen.

Redelijk rustige dag in Pula

September 20, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 23 °C

Vannacht met de ramen bij het bed open geslapen en onder een grote doek ipv een dekbedovertrek. Beviel eigenlijk best goed! Niet zo warm in ieder geval!

Kalmpjes aan opgestaan en een bakkie gedaan. Ik heb nog wat gewerkt en Talin heeft wat lopen rommelen rond de camper. Om 1330u hebben we een kayaktocht geboekt. Zenna kan niet mee, dus hebben we eerst met haar een lekkere wandeling gemaakt waar ze ook vrij mocht lopen. Beest weer helemaal happy! Je zou denken, Ach wat zielig voor die hond dat ze niet mee kan en dus 3 uur alleen in de camper moet blijven, maar niets is minder waar. Zenna is heel graag op een rustig en vertrouwd plekje, waar ze lekker kan slapen. De camper is zo'n plek! Sterker nog, we moeten haar af en toe ervan weerhouden om de camper in te gaan, anders zat ze er de hele dag! 😆

Rond 12u naar de bakker net buiten de camping gefietst en wat broodjes gehaald. Lekker geluncht en we meldden ons om de afgesproken tijd bij de kayaks. Onze groep bestond uit 16 mensen, dus 8 kayaks. We waren niet de enige groep trouwens. De eerste stop was de "verborgen grot" dat op ongeveer 20 minuten kayakken op open zee lag. Omdat we niet de enige groep waren, moesten we voor de grot blijven dobberen totdat de andere groep eruit kwam. Ondertussen sprongen er een paar kerels van de kliffen voor ons het water in.

Uiteindelijk was het onze beurt en gingen we al kayakkend de grot in. Het bleek een soort hal te zijn waar je uitkwam, compleet met klein strandje. Aan het plafond van de grot/hal hing een kudde vleermuizen en af en toe fladderde er 1 naar een ander plekje. Er waren wat lampen onder het wateroppervlak gemonteerd en het geheel gaf een sprookjesachtig effect.

Nadat we grot weer hadden verlaten gingen we rechtsaf de zee weer op naar een snorkel plek. Voordat we de duikmaskers opzetten, kregen eerst van de gids een soort energiereep en een flesje water. Toen maar gaan snorkelen. Het was leuk, maar lang niet zo spectaculair dan dat we eerder hadden meegemaakt (ik weet t: stelletje verwende krengen.... 😉).

Toen maar weer teruggepeddeld. De gids bedankt voor bewezen diensten en terug gelopen naar de camper alwaar we door een slaperige Zenna werden begroet. Ik ben vervolgens nog naar de supermarkt gefietst om wat Gnocchi 's te halen. Lekker op de BBQ! Als laatste wapenfeit hebben we ons op een ijsje getrakteerd.

Morgen vertrekken we hier en reizen door naar Rovinj dat zo'n 35km verderop ligt. De weersvoorspelling voor de komende dagen is niet zo best, maar we gaan t zien.

Nieuwe verblijfplaats: Rovinj

September 21, 2023 in Croatia ⋅ ☁️ 22 °C

Tijd om de spullen weer bij elkaar te zoeken en naar de volgende verblijfplaats te gaan: Rovinj. Deze stad ligt maar liefst 35km noordelijk van ons.

Nadat we nog een poosje met onze overburen hebben gekletst komt toch echt de tijd om te gaan. Talin manoeuvreert de camper handig van het terrein, nadat we ons eerst hebben ontdaan van de inhoud van zowel de vuilwatertank als het chemisch toilet. Ook weer vers drinkwater getapt, dus we kunnen er weer tegen!

Mooie rit langs de kust gehad. De vegetatie verandert hier naarmate je meer landinwaarts gaat. Aan de kust hoofdzakelijk dennenbomen, landinwaarts meer loofbomen. We komen ook een heleboel olijfboomgaard en tegen. Deze industrie stamt hier al uit de Romeinse tijd.

We hebben een mooie camping op het oog. Daar aangekomen echter bleek het vol te zijn. 😥 Maar, vanaf morgen is er wel plek! Das mooi, noteer maar dat we dan komen! Voor vannacht dus op zoek naar een andere plek. De dame van de camping hielp ons daarbij en gaf de aanwijzingen voor een camperplaats vlak bij het centrum van Rovinj. Op een camperplaats zijn niet of nauwelijks faciliteiten zoals douches, toiletten, electra of internet. Eigenlijk dus gewoon een parkeerplaats waar je mag kamperen....

De camper daar neergezet en meteen een mooie wandelroute opgezocht door Rovinj. De lucht betrok flink, maar we wilden toch even lunchen op een grasveldje van de camperplaats met een mooi uitzicht. We hadden ons kleedje net uitgerold en toen kwamen er hele dikke druppels. Terug naar de camper!!! Na de lunch washet weer droog. Toch maar vertrekken. De lucht bleef dreigend, dus Talin wilde na 200m toch effe terug om haar regenjas te halen. Ik wachtte met Zenna op straat totdat ze terug zou komen. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ineens begon er een stortbui, niet normaal! De dichtstbijzijnde boom kon dat water na 2 minuten ook niet meer tegenhouden, dus toen het een klein beetje minder regende, sprintte ik met Zenna 50m verder naar een afdak van een gesloten restaurant. Het ging werkelijk beestachtig tekeer en de straat veranderde in een stomende beek! Na 15 a 20 minuten was het ergste achter de rug. Op een drafje terug naar de camper en de natte kleding uitgedaan. Even op bed gelegen en maar wachten tot het droog werd. Na zo'n 20 minuten werd het droog en werd t ook direct weer prachtig weer!

Op naar de stad! Rovinj is werkelijk prachtig met nauwe straatjes allemaal met van die grote stenen als weg. Doet allemaal heel mediterraan aan. De haven is erg gezellig met hele mooie restaurantjes en piepkleine winkeltjes. We hebben de hele middag daar rondgelopen tot we tot onze "schrik" erachter kwamen dat het al over half zes was. Om nu weer terug te lopen naar de camper heeft ook geen zin. Zenna moest ook wat eten dus hebben we bij de dichtstbijzijnde supermarkt wat snoepjes voor haar gekocht. Toen moest onze inwendige mens verzorgd worden. Leuk restaurant uitgezocht aan de haven en prima gegeten! Nog een lekkere wandeling terug naar de camper en strakjes lekker slapen!

Trouwdag in Rovinj

September 22, 2023 in Croatia ⋅ 🌧 24 °C

Jaja, het 1e lustrum is een feit! Vandaag dus 5 jaar getrouwd! Niet normaal hoe snel de tijd gaat.

Vannacht mwhoa geslapen op de camperplaats. Om 0830u eruit gegaan en een zeer slaperige Zenna uitgelaten. Nadat Zenna had gegeten zijn we naar de betaalautomaat op de camperplaats gereden. Daar wachtte ons een niet zo fijne verrassing: de kosten voor 1 nacht zonder ook maar 1 voorziening bleek (ik hoop dat jullie zitten...) € 88,- te bedragen!!!!!!!!! WTF!!?!??? Dat is dus de allerduurste campingplek die we ooit hebben gehad! Gisteren lazen we het bord met informatie en het was helemaal niet duidelijk verwoord. Wat wij interpreteerden is dat het € 4,- per dag zou kosten (wat goedkoop is, maar goed...). Dit bleek dus € 4,- per uur te zijn!!

Zijn wij nou gek? Naar de Duitsers gelopen die even verderop op de camperplaats stonden en ons leed uitgelegd. Zij schokken zich kapot, want ook zij dachten dat het € 4,- per dag was! Ze begonnen meteen met inpakken! We hebben ons nog nooit zo bekocht gevoeld. De Duitser en ik zijn ook de andere campergasten langs gegaan en iedereen had hetzelfde! Gelukkig, het lag dus niet aan ons. Talin was zo boos dat ze een handgeschreven briefje bij de ingang heeft opgehangen dat men hier niet moet parkeren vanwege de absurde kosten!

Afijn, jankend bij de betaalautomaat toch maar afgerekend (parkeerticket stond nl op kenteken) en richting onze volgende stek gereden. We konden in principe pas om 12u terecht, maar de dame zei dat er wellicht eerder plek was. We hebben op de naastgelegen camping (een mega groot ding met honderden plaatsen) een bakkie gedaan en rond 10u gebeld of het al zou kunnen. En het kon! Snel afgerekend en de 600 meter naar de andere camping gereden.

Talin liep met Zenna achter de camper aan. De dame van de receptie vertelde dat we konden kiezen uit 2 plekken. Toen ik zei dat mn vrouw er aan komt met de hond, zei de dame schamper: "Ah, jouw vrouw beslist dus?" 😆 Yep, dat klopt! Maar ik wist voor welke plek Talin zou gaan. Die met de Olijfboom voor de deur! En dat klopte dus ook.... De mooiste plek van de vakantie tot nu toe. Hele kleine camping, waar geen kinderen mogen komen (! 😎) en dus mooi rustig. Prachtig sanitair en een zwembad! Het restaurant (waar we vanavond gaan eten) staat als uitstekend te boek.

We hebben later vanmiddag nog een lekkere wandeling gemaakt met Zenna en bij thuiskomst de Champagne opgetrokken om onze trouwdag te vieren!

Op deze camping blijven we sowieso een paar dagen.