Bakabana, cheesecake, zuurzaksap & Djogo

May 25, 2017 in Suriname ⋅ 🌧 28 °C

Vandaag bestond onze dag vooral uit eten eigenlijk.. We begonnen de dag met bakabana. Dat is gebakken banaan op zn Javaans. Beetje wennen aan gefrituurd eten op de vroege ochtend maar het was heel erg lekker.

Vlakbij het huis van Gaby en Don is een oude suikerfabriek en een oide rumfabriek. Het is een beetje vervallen en een deel is gesloopt maar we wilden wel graag even kijken bij wat er nog over was. We liepen ernaar toe en ineens liep een man uit het dorp met ons mee om een rondleiding te geven. Hij vertelde over het leven van de arbeiders in de fabriek en joeg de killerbees voor ons weg. De gebouwen die er nog staan, waren best wel indrukwekkend om te zien. Heel groot en vervallen.
    Onze persoonlijke gids wist precies wat elk gebouw was en waar we wel en niet konden komen.

We zagen tijdens onze wandeling een heleboel hagedissen. Die zien we ook steeds als we op de "veranda" zitten bij het huis. Ze hebben hele mooie kleuren en zijn echt best groot.

Toen we de fabriek helemaal gezien hadden, zijn we teruggelopen en hebben we nog even gechilled. 's Middags kwam Don en zei hij dat ie nog even naar een andere plek ging en of we meewilden. Dat wilden we natuurlijk wel. Hij bracht ons naar een gebied aan het water. Een soort parkachtig iets waar je het water en de zonsondergang kon zien. Onderweg kocht hij een paar Djogo's: literflessen bier en casavechips. Bij die plek moest hij ook nog bewakers controleren voor zijn werk dus liet hij aan ons zien hoe dat in zijn werk gaat.
    Het was heel gezellig. Don vertelde heel veel over zijn leven en hoe het hier in Suriname allemaal werkt.

Op de terugweg kochten we nog meer Djogo en zijn we nog ergens anders gaan chillen. Toen we richting huis gingen, kwamen ook Gaby, haar moeder en haar zoontje terug van de stad. We hebben met z'n allen gegeten (hele lekkere casave-/bananenprut met kousenband, rijst en soep).

's Middags hadden we al cheesecake gemaakt dus dat hebben we ook nog gegeten. Cheesecake hier is niet de kwarktaart die we in Nederland kennen, maar letterlijk cake met geraspte kaas. De cake is heel luchtig (10 eieren, 10 schepjes suiker, 10 schepjes meel) en lijkt een beetje op hele verse eierkoek. Na het bakken ging de kaas eroverheen. Het was eigenlijk wel lekker maar wel een beetje gek om die zoete cake met de hartige kaas te eten. Gaby zei dat ze dit ook maakt als iemand jarig is of als er iets te vieren is.

Gisteren had Hanneke heel slecht geslapen dus had Gaby zuurzaksap gekocht. Zuurzak is een soort vrucht en het sap (en de bladeren) hebben een kalmerende werking. Superlief dat ze dat had gekocht. Dat hadden we vandaag dus ook nog gedronken.

Het was een hele gezellige dag vol Surinaams eten, niet verkeerd! ;)

*Op de foto's zie je de verlaten fabriek, één van de vele hagedissen, nog meer van de fabriek, een geweldige selfie met Hanneke en de Cheesecake*