Lessen & de was doen!

June 13, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Natuurlijk zijn we weer naar school geweest (lekker eentonig worden die blogs zo).. Groep 3a en 3b waren vandaag aan de beurt voor de iPadlessen. Met 3a gingen we getallen splitsen. Het was een hele volle klas (stuk of 34 koters) en de juf had er niet echt zin in geloof ik. Ze liet ons maar wat kiezen om te doen dus gingen we getallen splitsen met ze. Het ging opzich wel goed maar het was lastig ze allemaal te kunnen helpen, vooral de wat zwakkere leerlingen. De juf gaf de les totaal uit handen en deed eigenlijk gewoon het hele uur niks. Volgende keer gaan we gewoon vragen of zij de kinderen die het moeilijk vinden onder haar hoede wil nemen oid. Moeten we even iets op verzinnen!

Bij groep 3b ging het een stuk beter. We gingen oefenen met taal door woordjes te lezen/schrijven. De juf deed juist heel leuk mee en ging de kinderen ook helpen. Sommige kinderen vonden het echt heel leuk dus dat was tof om te zien.
    Het lastige bij die jongere kinderen is dat sommige je helemaal niet verstaan omdat ze geen Nederlands kunnen. De meeste bovenbouwers spreken prima Nederlands maar in groep 3 zeker nog niet iedereen. Gelukkig spreken de juffen ook Saramaccaans dus kan die wel met ze communiceren.

's Middags gingen we weer lezen met de kids uit groep 3. We hebben eerst even in de les meegekeken op welke niveau de kinderen horen te zijn en daarna hebben we de zwakkere leerlingen meegenomen om extra te oefenen. Wat wel lastig is, is dat ze 2 juffen hebben maar dat ze nooit een groepje apart nemen om extra te oefenen. Als de ene juf lesgeeft, gaat de andere eten of nakijken. Terwijl het echt een luxe is dat ze twee juffen hebben waar ze gebruik van zouden moeten maken. Dat is wel een beetje frustrerend om te zien.

's Middags gingen we de was doen. Mevrouw Jerou heeft een machine die de was voor je draait met zeep (geen wasautomaat dus) daarna moesten we dus nog spoelen en wringen voordat we het konden ophangen. Dat was zweten in de felle middagzon! Handig ook, die zware spijkerbroeken :'). Maarja, het is gelukt, alles hangt netjes aan de lijn te drogen.

We hadden nog die soep van gisteren dus hoefden lekker niet te koken! Mevrouw Jerou had ook van onze soep gegeten en ze zei dat ze het heel lekker vond. Goedgekeurd dus! 😊