Langs de Guardiana, grens-rivier Spanje

December 26, 2023 in Portugal ⋅ 🌙 13 °C

Op 26 december gaan we met onze vrienden naar een Fado uitvoering in Tavira. Wat spelen de gitaristen virtuoos, de zangeres zingt prachtig, ook al kunnen we de woorden niet verstaan. De goede uitleg helpt.
    De dagen die we nog hebben worden minder, we willen langzamerhand naar het noorden en nemen afscheid van het Portugese strand met een prachtige wandeling bij een waddengebied bij Cancela Velha.
    Na al die mooie camperplekjes valt de grote camperplaats in het stadje Vila Real de Santo Antonio vreselijk tegen. Het is wel aan het strand, maar natuurlijk zijn alle plaatsen aan de strandkant bezet. Deze plaats is niet duur, €6 per nacht, Het lijkt er op dat veel mensen hier vele dagen of misschien wel weken staan:: overwinteren in aan het Portugeese strand.
    We legen ons toilet, vullen de watervoorraad aan, betalen het dagtarief en rijden verder naar het noorden.
    In het nationale Park vlak bij de rivier monding, lunchen we in alle rust in het zonnetje en wandelen we en fietsen. Beter dan op het asfalt tussen alle andere campers.
    Park4Night belooft mooie kampeerplekjes aan het stuwmeer van Belge. Helaas, de weggetjes naar deze plekjes zijn te stijl voor Zwerver, vinden we. Om 5 uur rijden we de prachtige camperplaats Almada de Ouro op . Ook hier is het vol , maar er is nog één plaatsje waar we de nacht voor €6 doorbrengen. De uitzichten hier zijn echt de moeite waard.
    Na een mooie ochtendwandeling rijden we langzaam naar het noorden langs de Guadiana, de grens-rivier tussen Portugal en Spanje. We genieten van alle mooie uitzichten onderweg, wandelen langs uitkijkpunten en bewonderen de weerspiegelingen in het water. Wat een rust; nauwelijks verkeer op de weg.
    Het is erg leuk om alle boten op de rivier te zien liggen dobberen. In onze zeilerstijd had ik gelezen dat je ook kon overwinteren op deze rivier. Nou dat gebeurt nog steeds.
    De Guadiana is een getijde rivier. Het is volle maan. In de ochtend staat het water heel laag, later in de dag stroomt het water de rivier OP, het wordt vloed. Alle boten die voor anker liggen draaien natuurlijk hun neus naar de zee.
    Vanavond staan we in Alcoutim, vlak bij de rivier, met een groot middeleeuws fort. Er is ook een stadje aan de Spaanse kant, met een nog groter fort boven op de berg. Het is duidelijk: Hier moest je elkaar afschrikken in de 14e tot en met 18e eeuw. Nu is alles anders in EU-verband. Er wordt gesproken over een brug, maar voorlopig moet men het doen met een klein voetgangerspontje.
    Wij hebben hier lekker gegeten en rijden morgen weer een stukje verder naar het noorden.