Nyt fra Frankrig

August 12, 2017 in France ⋅ ⛅ 19 °C

Vi har nu forladt Sant- Quentin (ikke at forveksle med det berygtede fængsel) efter et par overliggedage (læs vaske- og rengøringsdage).
    Sluser op og ned, ned og op er nu blevet en hel naturlig rutine i vores hverdag. Indrømmet - jeg har dog gode og mindre gode dage med min "lasso", hvor jeg prøver at indfange en passende pullert i slusen. Nedad i sluserne er nu det nemmeste, men vores "Rasmine" har også sin egen mening om placeringen i slusen. Tillægning i styrbords side passer ikke "damen", så hellere ligge på tværs til stor ærgelse og irritation for Leif.
    Efter dagens strabadser, ligger vi ofte ind langs med kanalen for natten. Vi ligger de dejligste steder i fred og ro, og så er det ganske gratis. Vand kan vi desuden få i flere af sluserne, som i øvrigt også sælger diverse varianter af grøntsager.
    På Rasmine har vi eget "bad"og strøm ombord og kan sagtens klare os i flere dage uden brug af civilisationen. Badet består alene af en lille håndbruser, dog med både koldt og varmt vand - og badet kan nydes på siden af båden eller på landjorden - ingen undskyldning, selvom det skal foregår i det fri. Kigger dog lige over skulderen - bare der ikke er nogen der kigger.
    Franske er vi næsten også blevet og det på ganske kort tid - vi spiser sent og gerne ude (på græsset) - og vi kan hilse "Bounjour" tilpasset til såvel morgen, middag og aften og franskmændene hilser gerne igen og hertil tillige et nik og smil.
    Har nu sagt på gensyn til vores dejlige venner fra Læsø. Efter de sidste hyggelige dage i Reims måtte vores veje skilles - de drog mod syd og vi to andre både drog mod vest (Paris).
    Lige nu er vi på floden Marne - her er bare så smukt. På vej mod floden fra Reims (34 km) skulle vi passere 15 sluser og en tunnel på 2,4 km - men så har vi også klaret en god dags arbejde og fortjener gerne et køligt glas hvidvin eller måske en gin og tonic.
    Marnefloden snor sig som en vild klapperslange, men er ellers en af de rolige af slagsen. Ved hver drejning af floden ses bakkedrag med små landsbyer med egen kirke omkranset af endeløse smukke rækker af vinmarker eller store skovområder - grønt, grønt og atter grønt.
    Ved udsejlingen til Marne var der ca 120 km til Paris i fugleflugtslinie, men 185 km via Marne - jo, man må sno sig.
    Vi besøgte forøvrigt et champagnehus forleden og fik en rigtig god oplevelse om champagnens tilblivelse samt husets indretning. Det er dejligt at blive lidt klogere og smagsprøven på den lidt tørre art af husets champagnen smagte rigtig godt.
    Vi "ses" i Paris.
    PS. Vejret de sidste dage kunne være bedre - det har småregnet og er overskyet, men temperaturen er ok.
    Pas. Bemærk det sidste billede: James Bonds ynglingchampagne - Dom Perignon 67 - please!

PS. Vejret 🌦kunne godt være lidt bedre - skyet og småregner ind i mellem, men temperaturen ok.

Sendt fra min iPhone