Omgeving Kuala Lumpur

July 7, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Vandaag om 8u werden we met onze privé bus opgehaald in Malakka, vanwaar we een dikke twee uur reden naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Het feit dat ik een privé bus geregeld had, liet ons toe om te gaan waar anderen zelden of nooit kwamen: off the beaten track. Beginnen deden we bij de Blauwe Moskee, de grootste moskee van Maleisië en behoorlijk indrukwekkend. De capaciteit is niet minder dan 26.000 gelovigen. We kregen een boeiende rondleiding door een lokale gids, en de deelnemers waren blij dat ze dit konden bezoeken.

Omdat we er iets langer bleven dan voorzien, gingen we meteen daarna lunchen om zo door te rijden naar de beroemde Batu caves. De hindoeïstische tempels in de grotten van een bergwand zijn terecht populair bij toeristen, want het is behoorlijk indrukwekkend om te zien. En ook de talloze aapjes zijn een attractie.

Met de Batu grotten te bezoeken, waren we terug op schema en reden we naar de botanische tuinen van Kuala Lumpur. De helft van de groep bezocht er de vlindertuin, de andere helft ging liever iets drinken. Na een uurtje namen we dan terug de bus naar onze laatste stop van de dag: Kuala Selangor. Dit kuststadje is erg klein, met weinig toeristen en de eetkeuze is dan ook navenant erg beperkt. Geen winner, maar zo gaat dat op reis.

Wel een winner was de reden waarvoor we naar Selangor reden: het grootste vuurvliegjespark ter wereld. Met een roeibootje vaarden we langs bomen die allemaal oplichten van de duizenden vuurvliegjes, net een flikkerende kerstboom. Een mooi afsluiter van de dag. Tegen dat we in de hostel kwamen, was het alweer bijna middernacht