Postojna caves & Predjama Castle

May 11, 2023 in Slovenia ⋅ ☁️ 10 °C

Vandaag zijn we allereerst naar de Postojna caves geweest, de grootste druipsteen grot ter wereld en die toegankelijk is gemaakt voor toeristen.

We zijn eerst met een treintje naar een van de 5 grote kamers gebracht. Vanuit daar kregen we audio-begeleiding en konden we zelf lopen. Op een gegeven moment werd er verteld dat er een tunnel is gemaakt, die verbinding maakt met de andere kamers, omdat je anders alleen maar weer terug kon.
    90min zijn we er uiteindelijk binnen geweest.
    Bijzonder om te zien. Zeker de moeite waard.

Vlug even een broodje naar achteren gewerkt en toen naar het Predjama kasteel gereden.
    Een kasteel wat gedeeltelijk in de bergen is gebouwd. Ook mooi om te zien, maar vind vooral het aanzicht en het verhaal erachter bijzonder.

Om 15:45u hadden we ook het kasteel met audio-begeleiding weer gezien en zijn we op zoek gegaan naar ons volgende hotel. Hotel Center Sport Hotel. Hotel en de kamers zien er netjes uit.

Daar nog even een drankje gedaan en gekeken naar de Skocjan caves die we morgen willen gaan bezoeken. Helaas tickets vooraf (ivm tijdslot) alleen via creditcard te boeken, dus dan moeten we gewoon maar er naartoe rijden en dan zien we wel, komt vast goed!

Ook werd ons door de receptionist het restaurant 'Bistro Storja' aangeraden. 5 minuten lopen van het hotel vandaan. Het gebouw was niet meteen een gebouw waar je voor zou kiezen voor een restaurant, maar van binnen wel gezellig. En we hebben er uitstekend gegeten! Goede service. 👌🏻
    Carpaccio voor de heren en de dames aan de bloemkoolsoep met vanille en sinaasappel.
    Black Angus voor de heren, fried chicken voor Marloes en Ossobuco voor mij.
    En van de desserts ben ik de namen kwijt, een of ander Snickers dessert voor Marloes, een paar bolletjes verschillende soorten ijs voor Lars en Jonathan en ik (Rox) hadden voor een traditioneel kerst dessert gekozen waar ze een eigen draai aan hadden gegeven door er een mousse van te maken.
    Om 20:45u vonden we het wel weer welletjes en zijn we terug naar het hotel gegaan en op onze kamers verbleven.

Morgen weer een nieuwe dag.
    Lahko noč
    (Welterusten)