Satellit
Visa på kartan
  • Dag 13

Het Oude Praag

16 maj, Tjeckien ⋅ 🌬 20 °C

Als eerste kwamen we, al praktisch om de hoek bij het HRC, bij het Raadhuis met de Astronomische klok. Het is de oudste nog werkende astronomische klok ter wereld. Deze slaat van 9u tot 21u ieder uur een klein poppenkast wat enkele seconden duurt. We hebben er niet op gewacht, duurde nl nog 25min dan.
    Op naar het volgende!

Weer praktisch het hoekje om, zie je dan de oudste Synagoge van Europa, de Oudnieuwe Synagoge uit de 13e eeuw. Deze is ook hedendaags nog in gebruik.
    We lopen nog even door de Joodse wijk Josefov.

Onderweg naar de Karelsbrug, lopen we langs Rodulfinum, concertgebouw.

En daar is dan de bekendste bezienswaardigheid van Praag, de Karelsbrug. Een brug uit de 14e eeuw die aangekleed is met 30 heiligbeelden en een toren aan begin en eind van de brug. Hij brengt je van de ene naar de andere kant over de Moldau.

De John Lennon muur kon wat mij betreft ook niet ontbreken deze route. Deze muur ziet er iedere keer weer anders uit. Ben je nl creatief en heb je graffiti bij oid, dan ga vooral je gang!

Ook stond er de St. Vituskathedraal op de route, maar helaas kwamen we er na een tijdje achter dat er een gedeelte met de trap omhoog moest. Lars is met Logan achtergebleven en ik (Rox) ben wel nog even boven gaan kijken.
    De bouw van de kathedraal duurde zo'n 600 jaar, waardoor er veel verschillende bouwstijlen te zien zijn.

Nog een stukje verder door is dan het gouden straatje. Het is een smal steegje met gekleurde huisjes, en de theorie gaat dat er goudsmeden woonden of alchemisten er goud probeerden te maken.

Ik (Rox) heb alleen een kijkje genomen aan het allereerste begin. Ik wist nl niet hoelang het steegje zou zijn en waar ik uit zou komen, daarbij had ik nog maar weinig batterij percentage, mocht er iets zijn.

Terug bij Lars zijn we naar de auto gegaan en hebben we onderweg nog een boodschapje gedaan bij de Penny supermarkt.

Toen we aankwamen bij ons verblijf, kwamen we de gastheer en -vrouw tegen en die hebben ons nog even al hun dieren laten zien: kippen, ganzen eenden, schapen en lammetjes, koe en konijnen. 🐓🪿🦆🐑🐄🐇

Thuis lekker alle pins van het HRC bekeken en gepint 🤩🤪 terwijl een wasje staat te draaien.

Nu lekker dit stukje voor jullie schrijven. Logan slaapt al eventjes en wij gaan ook zo slapen.

Even bekijken wat we morgen gaan doen, want er is veel regen voorspelt en heel de dag (voor niks) binnen zitten zien we ook niet zo zitten, als we de dag erna toch naar huis gaan.

Letting you know!