Elephant

October 16, 2021 in South Africa ⋅ ☀️ 37 °C

Mijn laatste pinguïn is alweer meer dan een maand geleden. Om maar even te bewijzen dat het allemaal nogal onregelmatig verloopt, ons leven.

Hoop gebeurd wel deze maand hoor. Allereerst heeft onze leraar/gids/directeur/eindbaas zijn blaas gescheurd, nét na de vorige post. En aangezien hij redelijk solo te werk ging heeft het nogal wat voeten in den aard, deze gebeurtenis. Na een midnight race naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis (dat is dus anderhalf uur rijden vanaf hier) en een week in bed aldaar is hij nu thuis aan het herstellen. Gelukkig gaat dat redelijk voorspoedig, dus met een beetje geluk is ie na onze vakantie (daarover later meer) weer een beetje van de partij hier in de nature reserve. Maar die hele periode liep dus een beetje gek. Klassikale lessen werden overgenomen door zijn vrouw, die op zich ook wel bevoegd is, maar wel een stúk minder bevlogen les geeft. En vooral aan de praktijk kant was het lastig om iemand te vervangen die dit al twintig jaar doet, en echt alles van de natuur weet wat je maar kunt bedenken.

En ondertussen liep de opleiding gewoon door. Ons jaar in Afrika is begonnen met een FGASA Field Guide cursus. Daar zijn we afgelopen maand erg druk mee geweest. Erg veel theorie, om later een beetje beter beslagen ten ijs te komen in de praktijk. Was wel weer effe wennen hoor, want toch stiekem best lang geleden dat ik een studieboek had opengeslagen. En aangezien Zuid-Afrika nog van tests houdt, schrijven we die ook achterlijk vaak. Laatste test, over alle theorie so far, zaterdagochtend gemaakt. En dan morgen de real deal. Dan is het echte theorie examen. Is natuurlijk allemaal geen probleem, want we zijn heel slim. Maar in de dagen erna moeten we dus zelf onze leraar gaan gidsen door Kruger heen voor het praktijkexamen. En dat wordt wel spannend hoor. Als dat achter de rug is gaat de druk effe van de ketel gelukkig. Twee weekies vrij, waarin we ook een keer wat van de rest van het land kunnen ontdekken (tips zijn welkom!). Na de vakantie gaan we dan weer heel veel nieuwe toffe dingen doen, zoals werken in een wildlife rehabilitation centre, snake handling (omg) en wilderness protection.

Terwijl alles dus zo goed en zo kwaad als het kan door loopt, doen we tussendoor wel echt zo veel onwijs gave dingen. Elke week is er wel een olifant in kamp, op plekken waar je hem niet wil hebben (zie foto). Elke dag val je in slaap met brullende leeuwen en huilende hyena’s op de achtergrond. Van de week zagen we een luipaard. En dat is misschien wel het mooiste dier dat ik ooit gezien heb. Echt heel bijzonder om zo dichtbij ongestoord naar zo een prachtig schepsel te kunnen kijken. Afgelopen week zijn we met een gids van een lodge iets verder op op pad gegaan. Een vier uur durende wandeltocht, op zoek naar de kleine dingen in het leven. Eigenlijk geen enkel groot dier van dichtbij gezien, maar zo veel geleerd over bomen, termieten en alle andere kleine dingen waar je eigenlijk zelden bij stil staat. Zou wel elke dag willen doen, zo een uitje. En gister nog met de Head of Wildlife Protection een wandeling gemaakt op zoek naar sporen van dieren. Ook daar weer zo cool om te zien hoe álles wat er gebeurt in de natuur sporen na laat, van voetstappen tot gebroken takken en van uitwerpselen tot oude impala-botten. Álles vertelt een verhaal, en wij zijn daar onderdeel van. Niet normaal.

Liedje van het moment: Tame Impala - Elephant