Waitakere Ranges

January 31, 2020 in New Zealand ⋅ ☀️ 22 °C

Vid lunchtid blev vi hämtade av Shaun och Felicity från Bush and Beach Wilderness Experience. Resan gick 30 minuter västerut mot Waitakere Ranges, som är ett stort naturskyddat område med regnskog och unika stränder mellan Auckland och Tasman Sea.

Första stoppet var vid Arataki Center, där vi fick en första introduktion till regnskogen. Vilken fantastisk utsikt både över Auckland, regnskogen ända till Tasman Sea!

Efter ytterligare några minuters bilfärd kom vi in i regnskogen och där stannade vi för en ”Bush-walk”. Underbart! Vi fick se stora Kauri-träd (det största var mer än 800 år gammalt), Silver Fern (som med sina silvriga blad användes som vägvisare innan lampan uppfanns) och flera vackra växter och fåglar. Slutligen kom vi fram till Te Ahoaho, ett vattenfall mitt inne i regnskogen.

Kauri-träden i NZ har drabbats av en sjukdom, som sprids genom jord och lera. Därför får alla, som ska in i regnskogen, tvätta och desinficera sulorna på sina skor. ”Tvätt-stationer” finns lite överallt vid ingångarna till skogen.

Färden gick sen vidare till Piha, som med sina enorma vågor räknas till en av de farligaste stränderna på Nya Zeeland. Det fanns många surfare där och bevakningen från Surf Rescue pågår ständigt. Det går t o m ett program varje vecka på NZ tv som är ett reality-program om händelser oh tillbud på Piha beach. Sanden är svart från vulkanutbrott och innehåller titanium, vilket gör att den glittrar.

Tillbaka till bilen fick vi smaka lite Manuka-honung. Manuka är ett träd som växer i regnskogen och som har små vita blommor. Honungen var söt o god, lite blommig i smaken. I koncentrerad form är den anti -bakteriell och används bl a för behandling av sår.

I kväll blir det en tur till marinan för en bit mat. Tidigt i morgon lämnar vi Auckland. Vi blir hämtade kl 5.30 för transport till flygplatsen. Då väntar nya äventyr i Dunedin i södra delarna av Sydön.
    /Gb