Nu är vi i Dunedin!

February 1, 2020 in New Zealand ⋅ ☁️ 21 °C

I morse tog vi inrikesflyget från Auckland till Dunedin, som ligger på södra Sydön. Efter en 2 timmars flygresa var vi framme och hämtade ut vår bil, en Kia suv, från Thrifty Car. 30 min senare var vi i Dunedin och checkade in på Quest i en ”studio apartment”. Centralt och ett fräscht rum med badrum och ett pyttelitet kök.

Det är ingen idé att packa upp, vi ska bara stanna 2 nätter, utan efter att ha öppnat väskorna gav vi oss ut på upptäcktsfärd i staden.

Det positiva med Dunedin är att det finns mycket att se inom ett väldigt litet område. Det finns många byggnader som härstammar från stadens glansdagar, under 1860-talets guldrusch, då Dunedin var landets kommersiella centrum.

Vi vandrade runt och tittade på alla fina byggnader, bl a på St Pauls Cathedral (enda kyrkan i landet med ett välvt stentak ) som ligger vid The Octagon, som är ett åtta-kantigt torg i centrala Dunedin.

Sen styrde vi stegen mot Dunedin järnvägsstation. Vilken byggnad, nämnd som en av de vackraste byggnaderna på Nya Zeeland! Dessutom den byggnad som är mest fotograferad! Vi hade läst att det bästa sättet att uppleva järnvägsstationen (!) var att boka in sig på en tur med ett tåg. Sagt och gjort, vi köpte biljetter till en tur genom Taieri Gorge, en tur på 4,5 Tim från Dunedin västerut till trakter där man grävde guld under andra hälften av 1800-talet.

Vilken tågresa! Vi valde att sitta i en ”heritage” vagn, en gammaldags tågvagn av trä men med bekväma säten😊. Det skakade och lät väldigt mycket 😫 men vilken upplevelse! Vi hade egna säten inne i kupén men stor del av tiden stod vi på området mellan vagnarna (vad det nu heter....) Där var upplevelsen ännu häftigare. Men visst var det läskigt när tåget saktade ner och körde på smala järnbroar😱! Eller när tåget körde in i tunnlar som var så smala att vi knappt trodde att det skulle få plats.
    Vi färdades från Dunedins slätter förbi skogstäckta stora kullar, genom enorma bergsklyftor, över skrangliga järnbroar till ett fantastiskt hedlandskap. Vi såg får, kor, hästar och ett och annat hus men framförallt en enastående natur. Efter 4,5 Tim var vi tillbaka i Dunedin. Vilken fantastisk resa!

Nu är det lördag kväll här på Nya Zeeland. Vad gör man i Dunedin en lördag kväll. Tja... nattlivet verkar vara lika pulserande som i Trelleborg😂 så vi köpte vars en bit färdiglagad lasagne, lite sallad och lite gott Nya Zeeländskt vin. Lasagnen värmde vi i micron på vårt rum och nu sitter vi vid matbordet och myser till det😊. Vi kämpar med jetlaggen (fast det går bättre än förväntat) så det blir tidig sänggång även i kväll😴. I morgon väntar nya upplevelser!
    /Gb