Antarktis nästa!

February 3, 2020 in New Zealand ⋅ ☁️ 17 °C

Nu är vi på Stewart Island!
    New Zealand har ca. 600 öar. De öar som flertalet kommer i kontakt med är Nordön eller Sydön som givetvis är de största. Idag har vi lämnat Dunedin och kört 3 timmar söderut till Stewart Island, ja egentligen blev det 4 timmar för vi gjorde ett antal avstickare till sk Scenic Roads. Vi kan helt enkel inte se oss mätta på alla vackra vyer. Tyvärr fick vi leva med ett lätt regndis, men blev ändå helt förundrade över alla vackra kullar, ängar och 10-tusentals får. Överallt på bergssidor, kullar och dalar ser man får som har tjock härlig ull medan en del verkar nyklippta. Undrar när det är säsong för fårklippning?

Stewart Island ligger söder om Sydön och är något större än Öland. Söder om ön och oss finns bara Antarktis! Vi kom hit med färja, blev hämtade i hamnen och körda till vårt B&B som heter Stewart Island Lodge. Runt omkring oss sjunger färgglada fåglar. En typ av ganska stor papegoja fattade tycke för oss och satte sig på räcket precis framför vår terrass.

För att verkligen framhäva utsikten så har rummet skjutdörrar med fåtöljer och dubbelsäng innanför. Nedanför oss ligger en av öns stränder och även hamnen och framför oss mil efter mil av hav och himmel.
    Vilken utsikt att vakna till!

Efter en första kort rundvandring kring hamnen bokade vi bord för kvällens middag och satte oss sen på terrassen. Gun-Britt med en kopp kaffe och chokladkex, själv föredrog jag öl och chips.

I morgon börjar äventyren på ön med båttur, Kiwi-spotting och trekking.

Massor med kramar till er alla som orkar följa oss!