Albatrosser, sälar och pingviner

February 2, 2020 in New Zealand ⋅ 🌧 13 °C

Vilken dag!
    Mulet med lite regnstänk, men vad gör det när vi samma dag och på samma plats får studera både häckande albatrosser, sälar och pingviner! Vi fick nästan nypa oss i armen, är detta sant!
    Till detta kommer vägar som knappt kan beskrivas, där vi körde med vyer runt oss som kunde vara hämtade ur en saga. Förstår varför de valde Nya Zeeland som inspelningsplats till Sagan om Ringen!

För att lära mer om Albatrosser så besökte vi Royal Albatross Center:
    Albatrossen är 3-4 meter mellan vingarna och väger 8-10 kg. Den häckar vart annat år och föräldrarna turas om att ruva äggen under 11 veckor. Därefter hjälps de åt att mata ungen som, när den växer, kan behöva upp till 2 kg fisk per dag. Fisken fångar de 50-100 mil därifrån så varje matrunda kan ta både 2 och 3 dagar. Med rätt vind tar de sig fram i en hastighet på 100 km i timmen!
    När ungen väl är flygfärdig, ca ett år efter att föräldrarna kom till ön, lämnar den boet för att, under 3-5 år, utforska både Sydafrika och Sydamerika. Därefter återvänder den till samma plats på Sydön för att hitta en livskamrat och själv bygga bo och häcka.

Efter att ungen flugit iväg, lämnar föräldrarna ön för att på vars sitt håll flyga iväg. De träffar sin partner igen på samma plats 1 år senare för nästa parning och kommer dessförinnan inte att sätta sin fot på land!
    Vi fick under dagen se både flygande albatrosser och 4 fåglar som låg på ägg 20 meter framför oss. Nedanför, höll en koloni pingviner till och strax bredvid låg gäspande sälar!
    Helt fantastiskt!

Dagen avslutade vi med att titta in i Dunedins köpcenter där Gun-Britt hittade lite sommarkläder på rea.
    Ikväll hade vi bestämt oss för middag på rummet, så vi passade på att köpa några piroger och sallad. Till det en flaska Pinot Noir från Marlborough-området som vi kommer till senare på resan!
    I morgon bitti reser vi vidare. Nya äventyr väntar på Stewart Island.