Fiordland - ännu en wowupplevelse!

February 6, 2020 in New Zealand ⋅ 🌧 11 °C

I går kom vi till Te Anau, ”the gateway to the Fiordlands”, och i dag var det dax att utforska Doubtful Sound, ett världsarv skyddat av UNESCO.

Fiordland National Park är den största av NZs nationalparker. Den är 12.500 kvadratkilometer stor och täcker 10% av NZs yta. Området består av branta berg som är täckta av tät regnskog, sjöar och 14 fjordar.

Vi startade med en båtresa på cirka 45 minuter tvärsöver Lake Manapouri. Här började wow-upplevelsen som sen följdes av wow-wow-wow.... Sjön kantas av branta berg, vattnet är mörkblått och ner till 400 m djup på sina håll.

Därefter blev det bussresa över Wilmot Pass. Busschauffören berättade att passet ligger på 671 m höjd och att vägen anlades i samband med bygget av den stora kraftstation som ligger i närheten. Vägen är dubbelt så tjock som en normal väg pga alla maskiner som körde där vid kraftverksbygget. Han var också stolt över bussen han körde. Den var tillverkad hos Volvo i Sverige och monterad på Nya Zeeland.

Efter 10 km bussresa kom vi fram till Doubtful Sound. Vi gick ombord på båten och resan genom den 40 km långa fjorden startade.

Med risk för att bli tjatig... men vilken upplevelse.... WOW! Under cirka 4 timmar kryssade vi förbi branta berg klädda med regnskog så tät att det omöjligt går att passera, det ena efter det andra vattenfallet (det längsta var 800 m!!!), små öar klädda i regnskog, delfiner, pingviner, molnklädda bergstoppar, sol, moln, regn, vind, vindstilla, kajak-paddlare, fiskare, segelbåtar... vi kunde inte se oss mätta på allt. Riktigt mäktigt var det när kaptenen stannade båten intill en flera hundra meter hög klippvägg där vatten från flera vattenfall strömmade ned.

Mitt under kryssningen stannade båten, motorerna stängdes och guiden uppmanade oss att hitta en plats utomhus, stänga mobiltelefonerna, stoppa ner kamerorna och stå stilla och tysta och bara lyssna och känna respekt för den fantastiska naturen. Vi stod så under några minuter - WOW! Sound of Silence! Medan vi andaktsfullt stod och lyssnade kom ett par sjölejon och lekte i vattnet precis framför oss.

Guiden berättade också att de har 200 regndagar per år, d v s det regnar ca 2 av 3 dagar. Totalt kommer det cirka 6-9 meter regn varje år, vilket bidrar till dessa fantastiska vattenfall och naturligtvis till att hela naturen är så grön och fräsch.

Just nu sitter vi på vårt bed-and-breakfast-rum och begrundar upplevelsen. Vilken dag! En sån mäktig upplevelse! Bilderna ger inte rättvisa till vad vi sett och upplevt i dag. Det finns på näthinnan och vi kommer nog aldrig att glömma den här dagen.

I morgon drar vi vidare mot nya äventyr, då ska vi utforska grottor med självlysande maskar!