Lysmaskar i taket

February 7, 2020 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

I dag lämnade vi Te Anau men innan vi körde åkte vi iväg på en tur till the Glowworm Cave.

Efter en 30 minuters båttur på Lake Te Anau anlände vi till the Glowworm Cave. Grottan, som ligger i the Fiordland National Park, är 7,4 km lång och de nyare delarna av grottan bildades för 12000 år sedan. Vår guide tog med oss på en spännande färd in i grottan. Den första delen avverkade vi till fots, vissa delar var bara 1 m höga och där fick vi gå dubbelvikta. Det forsade en massa vatten genom grottan, som ett vattenfall. Guiden berättade att p g a det regnat så mycket den senaste tiden var det extremt mycket vatten som rann genom grottan. Efter en stund kom vi fram till en liten båt som skulle ta oss ännu längre in i grottan. Det var helt mörkt omkring oss och vi fick inte fotografera eller lysa med någon ficklampa. Detta för att vi skulle vänja oss vid mörkret så att vi skulle kunna se lysmaskarna.

Båten gled sakta ut och.... WOW.... så många lysmaskar vi såg! Det såg ut som en stjärnhimmel! Så vackert!

Guiden berättade att maskarna väver en slags trådar som hänger ner från taket. När vattnet kommer så för det med sig insekter och andra djur. Dessa lockas av ljuset från lysmaskarna, de flyger upp mot taket och vips, så fastnar de i trådarna.

Efter en liten stund var vi tillbaka igen och sen var det bara att gå tillbaka till grott-öppningen igen. Efter lite mer information om lysmaskar och deras tillvaro tog båten oss tillbaka till Te Anau igen.

Från Te Anau körde vi sen till Queenstown, en bilresa på cirka 2,5 Tim. På vägen blev vi stoppade i en polis-kontroll. Tror nog det var 10-15 poliser som kontrollerade nykterheten bland bilisterna. Så trevliga poliser! ”Hallo - how are you today”! Så fick Gert räkna till 10 i en liten apparat och därefter sa polisen: ”Do you want some coffe and a sausage?” Tvärsöver vägen stod Lions och bjöd på kaffe och korv och samlade in pengar till skogsbränderna i Australien, Det var verkligen en annorlunda poliskontroll!

Framme i Queenstown checkade vi in på Autoline Queenstown Motel och därefter drog vi vidare längs den fantastiskt vackra vägen längs Lake Wakatipu mot Glenorchy. Wow, vilka vyer!

Kvällen tillbringade vi i Queenstown centrum, en livlig ort med en mängd barer och restauranger. Vi satt och pratade en stund över ett glas vin med ett par från norra England som också var på resa i Nya Zeeland. Tänk så många trevliga människor vi har träffat hittills under vår resa!

I morgon är det en ”ledig” dag, d v s inga aktiviteter är inplanerade. Får väl se vad vi hittar på då.
    /Gb