Slappedag i Queenstown

February 8, 2020 in New Zealand ⋅ ☀️ 14 °C

I dag vaknade vi upp till ösregn. Åååh så typiskt. Vi som hade tänkt strosa runt i Queenstown och ha det bra i solen i dag. Men efter någon timme klarnade det och sen bröt solen fram🌞! Under tiden körde vi en maskin tvätt på motellets ”guest-laundry”, åt frukost och läste Sydsvenskan.

Tvättmaskiner har vi haft lite överallt under resan. Ibland är de gratis, i dag kostade det 4 dollar (30kr) för en 35-minuters-tvätt. Skönt att slippa packa ner en massa smutstvätt i resväskan.

Frukost fixar vi själva, och ibland även middag, utom på Stewart Island där frukost ingick i boendet. Det finns alltid ett supermarket i närheten, där vi handlar bröd, smör, ost, müsli, yoghurt och lite frukt. Vattenkokare och kyl har funnits på alla rum hittills, likaså kaffepulver. Skönt att slippa lägga pengar på frukost ute under resan.

Vad gör man i Queenstown en solig sommardag i februari? Tja... staden ligger jättevackert intill Lake Wakatipu och är ett världscentrum för alla sorters sporter. Här erbjuds bungyjumps, forsränning, vandringar, turer med jetbåt eller vanlig båt, linezipping, hängflygning, tandemhoppning... ja den sport som inte erbjuds här finns nog inte. På vintern erbjuds fantastisk skidåkning längs de höga bergen som omger staden.

Men vi valde att strosa runt och titta i butikerna, kolla in marknaden, äta lunch nere i hamnen, titta på folk, lyssna till gatumusikanter, äta glass, lapa sol och ta en promenad i Queenstown Gardens.

I kväll blir det en trevlig restaurang och i morgon bitti lämnar vi Queenstown för nya äventyr. Då ska vi köra långt, och hoppas komma till Franz Josefs glaciär fram på eftermiddagen.