Satellite
Show on map
  • Day 14

    Höjdrädda Gun-Britt har åkt helikopter!

    February 10, 2020 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

    I dag har vi gjort något som jag aldrig trodde jag någonsin skulle våga. Vi har åkt en 4-minuters helikoptertur upp till glaciärområdet och gått på en ”hike” under 2,5 timme på Franz Josef Glacier.👍🏻.

    Det var med stor tveksamhet som vi bokade det här äventyret i går. Men om jag någonsin ska få se en glaciär så är det väl här. Så jag bestämde mig - nu eller aldrig ska det ske!
    Men så nervös jag var i morse😫! Jag som är så höjdrädd - hur ska det gå! Tänk om jag får panik i helikoptern och tänk om vi kommer upp på höjder som jag inte fixar! Oooooo😱!

    Men det gick sååå bra och jag är sååå stolt över mig själv och....WOW, vilken upplevelse!!!

    Vi blev utrustade med vattentäta byxor och jacka, speciella skor och en magväska som innehöll kraftiga broddar i stål som vi skulle fästa under sulan på stövlarna. Därefter bar det iväg och helikoptern tog oss ca 800 m upp i bergen, en resa på 4-5 minuter. Där väntade vår glaciär-guide och vi fick instruktioner om hur vi skulle ta på och fästa broddarna. Vi fick också vars en stav, som vi skulle använda för att hålla balansen när vi gick.

    En lång rad bakom guiden och sen bar det iväg upp i glaciären. Vilken upplevelse! Så fantastiskt vackert och vädret var dessutom perfekt med sol och en blå himmel.

    Under 2,5 timme vandrade vi uppåt och sen neråt igen. Vi tittade på sprickor i glaciären, vi fick se små laviner som bullrade ner och vi fick krypa genom hål som bildats av regnvatten som borrat sig igenom isen.

    Det var en ganska jobbig vandring, stövlarna var tunga, broddarna fastnade i isen och vi fick ta ordentliga kliv för att kunna gå framåt. Vid vissa delar av vandringen gick guiden i förväg med sin ishacka och beredde väg för oss andra. Vid andra delar, som var lite mer besvärliga, skruvade hon in skruvar i isens vägg och satte fast rep, som vi skulle hålla oss i.

    Efter cirka 2,5 timme var vi nere igen och efter en stund kom helikoptern och hämtade oss. Så glad jag är att vi genomförde den här utflykten och så stolt jag är över att jag klarade det👍🏻.

    Dagen avslutade vi i en ”private hot-pool”. Under 45 minuter slappade vi i en varm bubbelpool på ett typ av spa som ligger granne med regnskogen, tvärsöver gatan där vi bor. Så skööööönt! Ett glas vin på det och vi sussar gott hela natten😴😴.
    /Gb
    Read more