• Day 74

Kubah National Park

January 6, 2019 in Malaysia ⋅ 🌧 23 °C

Deze ochtend vroeg uit de veren, want we vertrokken naar het nationaal park. Onze rugzak vol eten proppen en nog snel lunch gaan kopen in een zaakje aan de overkant van onze hostel. Dan de "grab" naar het nationaal park. (Grab is de Aziatische versie uber, goedkope taxi dus 😁) We mochten ons inschrijven als bezoeker bij de ingang van het park, maar naar de hostel kon pas tegen 14u. We mochten wel onze spullen daar laten, dus namen we één essentiële rugzak mee.

Er zijn verschillende wandelingen in het park en deze zijn met een kleurcode aangeduid. We kozen er één uit, maar het begon ineens heel hard te regenen. Het regenseizoen toonde zich eindelijk. We wachtte totdat de bui wat over was en vertrokken dan toch. Het regenen was nog niet helemaal over, maar we hadden onze kway dus geen probleem. Dat dachten we toch.. ondanks dat het regende, was het nog altijd warm. We moesten dus de keuze maken: nat worden van het zweet of van de regen. We kozen uiteindelijk voor het tweede, want onze kway was letterlijk een sauna. Het was een leerrijke wandeling, want er stonden verschillende borden met uitleg. Deze wandeling focuste op de belian boomsoort. Dit is een boom met één van de hardste houtsoorten. Hij groeit heel traag, maar kan enorm groot worden. Hij breekt ook heel langzaam af, want hij kan vrij goed tegen regen en schimmels. Verder zagen we nog verschillende soorten vruchten, kleine en wat grotere insecten. Toen we halverwege waren begon het ineens heel hard te regen, met een donderslag erbij. Nu was het wel tijd om onze kway aan te doen. Het bleef regenen tot aan het einde van de wandeling en onze broek en schoenen werden kletsnat. Toen we terug aan het hoofdkwartier waren konden we schuilen op een bankje. We besloten dan maar om te lunchen. Ons middageten bestond uit een garlic roll, een broodje met curry in en eentje met kokosnoot. Het smaakte ons en langzaamaan ging de enorme regenbui over.

Nadat we nog een korte wandeling hadden gedaan, mochten we naar de hostel gaan. Deze bleek wel nog mee te vallen. We hadden een kamer met zes bedden, en er sliep maar een persoon buiten ons. De keuken en de badkamer waren basic, maar bruikbaar. Dus uiteindelijk waren we wel tevreden.

Een laatste wandeling van de dag was naar de waterval. Eerst was er een bergop van een halfuur gevolgd door een steile trap naar beneden. De rest van de wandeling was op en af. In het eerste deel van de wandeling zagen we bekerplanten. Dit zijn carnivore planten die zijn omgevormd tot een soort beker waarin een vloeistof zit die voedsel kan verteren. Meestal heeft de vloeistof een geur die insecten aantrekt. Wanneer deze op de rand van de beker staan, glijden ze erin en verdrinken ze. Het was heel interessant om deze planten in de natuur te zien. Verder zagen we enkele mooie bloemen en terug verscheidene vruchten. Sommige hadden felle kleuren zoals blauw, oranje, rood,.. andere hadden dan weer een felle geur. Af en toe hoorde we ook iets naar beneden vallen, waarschijnlijk een tak of een vrucht. We konden ook verschillende vogels horen, maar ze zien door al het groen was wat moeilijker. Alleszins het was ook een interessante wandeling. De waterval was mooi, maar we hadden er al indrukwekkendere gezien. We zijn al teveel verwend geweest op dat vlak. De terugtocht was toch wat meer bergop dan verwacht en toen we aan onze hostel kwamen, waren we helemaal kapot.

Als avondeten maakten we spaghetti met tomatensaus. We voegden wat wortels en een paprika toe voor de smaak. Zoals gezegd was de keuken heel basic en peper en zout waren er niet om bij te kruiden. Maar uiteindelijk was onze creatie wel geslaagd.

Vergeten te melden dat we verwelkomd waren door oude 'vrienden'. Op elk van ons vonden we bloedzuigers terug, de ene al hoger dan de andere. En de ene al wat dikker als de andere. 😆