Kuching - dag 2

January 5, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Nadat we gisteren een planning en wat boekingen hadden gemaakt, was het vandaag verder voorbereiden. Morgen vertrekken we namelijk naar Kubah national park. Je kan hier accommodatie huren, maar dat is het dan ook. Geen warm water, geen eten, geen drinkbaar water, geen WiFi, geen dekens, geen handdoeken. Wel gemeenschappelijke slaapkamers, keuken en badkamers. Vermits we drie nachten daar gaan blijven moesten we dus inkopen gaan doen. De volgende maaltijden zullen wel voornamelijk uit instant noedels bestaan, maar we hebben ook een potje nutella gevonden!

Borneo is ook de thuis van de grootste bloem ter wereld en toevallig is er vandaag een beginnen bloeien. Deze bloemen bloeien maar 5 dagen, je krijgt dus niet vaak de kans om ze te zien. Dus zullen we waarschijnlijk vanuit Kubah national park een uitstap doen naar het andere park waar deze bloem staat. Iets waar we toch ook wel naar uitkijken.

In de namiddag gingen we naar fort Margeritha hier in Kuching. Het was niet super groot, maar wel mooi gerestaureerd. Binnenin was er een tentoonstelling over de geschiedenis van Sarawak, de Maleisische staat waarvan Kuching de hoofdstad is. Deze was verbazend interessant. Een hele tijd heeft een Britse familie de leiding gehad over dit gebied. In tegenstelling tot de meeste blanke inmengingen in Azië, was deze een vredevolle en respectvolle overheersing. Lokale gewoonten werden behouden en lokale stamhoofden kregen een belangrijke rol in het bestuur van de regio. Het Britse bestuur door de familie Brooke zorgde voor vooruitgang en vrede tussen de stammen. Wereldoorlog 2 zorgde voor het einde van dit bestuur.

Deze avond aten we bij een Filippijnse resto iets verder in de straat. Dit is een bestemming die we hebben overgeslagen in onze reis, maar nu hebben we toch al het eten geproefd 😁