Satellite
Show on map
  • Day 14

    På rätt kurs

    October 24, 2018, Red Sea ⋅ 🌬 28 °C

    2018-10-24 onsdag

    Blåsigt, små vita gäss och lite gung. Jag tycker det är mysigt med lite vågor på natten, det är som att bli vaggad till sömns.

    Vår båt har stabilisatorer för att moderera vågorna. Båten som är hög som vårt 6-våningshus hemma (det man ser ovan vattenytan) har däremot bara 6 meter av skrovet under vattenytan.

    Det var dags för stora kursdagen. Första kursen var ’Smartphone class’ där vi skulle lära oss hur man tar bra bilder med sin smartphone. Jag fick några nya tips men Henrik insåg att hans kunskapsnivå var alltför hög för att få ut något av kursen. Det var mycket hands-on och allt tog evinnerlig tid så vi avvek efter c:a 15 minuter.

    Jag gick vidare till nästa kurs: Mandarin. Tre damer och en man deltog. Vår fröken var ursprungligen kinesiska men numera Amerikanska. Det var en kort lektion, bara 30 minuter, men det var lagom. Vi satt i en av barerna och bredvid oss pågick en servettbrytningskurs.

    Medan jag ’talade’ mandarin fick Henrik intressant information från en vanligtvis tillförlitlig källa. När vi sammanstrålade till lunch berättade han att jag hade haft RÄTT! Den svarta zodiak-båten var lastad med vapen. När de blåklädda anlände till båten på egyptiskt farvatten var de förbjudna att ta med vapen så vapnen kom så här i stället.

    Det är varmt och blåsigt men vi gick ut på femte däck en stund. Där stod en uniformerad man och spanade ut mot horisonten. Han hade en apterad brandslang nära till hands för att kunna spola bort eventuella angripare.

    Så länge det inte händer något är det mest spännande med alla säkerhetsåtgärder och vi hoppas innerligt att de inte ska behöva användas, då skulle det vara skräckfullt värre.

    Kvällen avslutades med en amazing show med båtens nöjeschef. Han är verkligen en sång- och dansman eller, som man säger på nutida svenska, en entertainer.

    Jag skriver mina inlägg allteftersom dagarna går. Nu har vi inte varit nära något wi-fi på länge så jag har många skrivna men inte publicerade inlägg. Allt jag skriver skrivs på min iPhone med vänster pekfinger och det blir rätt ofta fel så att jag får gå tillbaka och rätta. Efter en stunds skrivande blir min pekfinger kall och lätt avdomnad. Att vara bloggare är således ingen dans på rosor! Henrik korrekturläser före publicering och hjälper till med en del klatschiga formuleringar.
    Read more