Park för icke-biologer och esteter

November 12, 2019 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

2019-11-12

Först måste jag nämna gårdagens middag. Henrik hittade en gammal artikel av Lottie Knutsson , fd kommunikatör på Fritidsresor, med hennes bästa Funchal-tips. Bl.a en restaurang i vår närhet. Vi gick dit och åt en väldigt god grillad havsabborre så vi var nöjda med kvällen.

I dag tänkte vi angripa en annan trädgård, Jardim do Palheiro. Dit åkte vi lokalbuss på slingriga vägar. Alla vägar, förutom motorvägar, är sådana. Föraren kör med synbart dödsförakt och man får intala sig att han har ett egenintresse av att färden går bra.

Det här var en park som var i vår smak. Som en engelsk park med fina gångar. Inga stora nivåskillnader heller. Förhållandevis mycket färgprakt trots att vi är i mitten av november. Vädret är fortfarande varmt men molnigare och ibland även små, små regnstänk.

Efter utflykten blev det lunch i den permanenta farmers market. Mest frukt och grönsaker, en separat stor fiskhall med mycket tonfisk och lokal svärdfisk. Vår tolkning är att det rör sig om en fisk med form som ett svärd och inte en fisk med svärd. Den är svart och lång och rätt ful.

Vi såg de första poliserna, två stycken till cykel.

Inte nog med det utan sedan var det överflygning med tre stycken F-16. De gjorde en låg sväng över bukten. Gissa vem som satte ifrån sig kundkorgen och rusade ut ur butiken vi var i? Inte var det jag.

Kvällens G&T intogs på vår närmaste restauranggata, den hittills bästa fast vi känner oss alltid lurade av att det är fasligt mycket is.

Middagen kan vi åter tacka Lottie Knutsson för. Ett av hennes tips var ett designvandrarhem där vi åt sushi resp köttspett. Vi blev mätta!! Och nöjda!