Hop on - Hop off

November 15, 2022 in Italy ⋅ 🌙 18 °C

Vi hade bestämt oss för att åka en hop-on-hop-off-runda i dag. Mer om den senare.

Vi promenerade till Palazzo Butera, ett museum som väninnan E tipsat om. Två (rika) konstnärer köpte palatset och renoverade det från topp till tå. Det är stort och rymligt. Den konst som finns är contemporary med moderna konstnärer men också en hel del jugend.

Det fanns sådant som man hittat under renoveringen, lösa föremål men även en kakelklädd kanal för att samla in regnvatten.

I en sal fanns sju tavlor över de områden som en av tidigare prins av Butera hade härskat över. Fina naivistiska målningar från 1700-talet. Svårt att göra dem rättvisa på ett foto.

Sedan skulle vi åka buss. Hop-on-hop-off-bussens hållplats var inte lätt att hitta och deras app som bl.a visade bussens läge i realtid var något klumpig. Men efter 30 minuters väntan dök den upp. Vi satte oss på ovanvåningen och inspekterade omgivningarna. Vi såg en intressant marknad som vi nog besöker i morgon.

Vi hoppade off för att äta lunch samt väldigt god gelato och sedan hoppade vi on en annan buss som visade en annan del av staden.

Efter vila på hotellet, som är väldigt bra, gick vi ut för att jaga mat. Första stoppet var vid en restaurang som hade fått varierande recensioner och efter att ha glott in genom fönstret samt läst den knapphändiga menyn så dissade vi det stället.

Det kan inte vara lätt att vara krögare när det både är lågkonjunktur och icke-turist-säsong men de gör det inte lättare för presumtiva gäster genom att
    a) ha påflugna inkastare
    b) ha menyer som ser likadana ut som alla andra.
    Det är svårt att hitta något som lockar.

Vi åt i närheten av hotellet och det blev ’fiskmat’: calamares resp svärdfisk.

Vi kan konstatera att vi är väldigt städade och inte rumlar runt på nätterna.